Publicerad: 2009-03-03

Fridtjuv Berg-priset

NYHET Lärarförbundet och Umeå School of Education utlyser Fridtjuv Bergpriset - Lärarförbundets nationella pedagogiska pris.

Priset utdelas för framstående forskningsinsatser inom området lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet, eller för främjande av sådan forskning och forskarutbildning.
Priset är på 50 000 kr och utdelas i samband med Umeå universitets högtidsdag den 24 oktober 2009.

Nominering av pristagare, med beskrivning av den vetenskapliga insats som föreslås belönad, ska senast den 15 april 2009 ha inkommit till Kansliet för Umeå School of Education, Umeå universitet, 901 87 UMEÅ eller med e-post till medel@diarie.umu.se. Ange diarienummer 223-4551-08 på nomineringsskrivelsen samt i subject/ämnesrad i mailet.

Pristagaren utses av en jury bestående av representanter för Lärarförbundet, Lärarutbildningskonventet och studenterna.

Priset har tidigare tilldelats professorerna Daniel Kallós, Umeå universitet, Ingrid Pramling-Samuelsson, Göteborgs universitet, Ference Marton, Göteborgs universitet, Mikael Alexandersson, Göteborgs universitet och tidigare chefen för lärarutbildningen i Malmö Olle Holmberg.

Redaktör: Lars-Erik Öhlund