Publicerad: 2006-05-22

Fritt fall – en glasutställning i rörelse 23–27 maj

NYHET Studenter vid Umeå universitets estetiska institution visar sina arbeten den 23–27 maj i Tonsalen, Folkets Hus, Umeå. Utställningen Fritt fall inleds med vernissage 23 maj klockan 16.00–22.00, allmänhet och media hälsas välkomna.

Utställningens titel Fritt fall anspelar på det paradoxala i att glas, vid höga temperaturer sakta faller ner i formarna i ugnen, samtidigt som det annars är ett ömtåligt material som man inte gärna låter falla mot golvet varken i en glashytta eller på en utställning.

Glasutställningen är ett samarbete mellan studenter från 20-poängskurserna Grafisk form samt Glas, design och skulptur. De verk som är utställda är arbeten av studenterna på kursen Glas, design och skulptur medan studenterna på Grafisk form har producerat utställningen, utformningen av utställningslokalen och placeringen av glasföremålen.

Glas, design och skulptur 20 poäng, ges som en fristående kurs inom institutionen för estetiska ämnen vid Umeå universitet. Kursen är relativt ny (2004) och initierades av Mats Holmgren, som har en utbildning som glasformgivare i Glasriket. Kursen ska ge grundläggande kunskap kring glasets egenskaper och innehåller moment som keramiska arbetssätt, materiallära, formframställning, glasgjutning, fusing, blyinfattning, gravyr samt andra varma och kalla tekniker. Eleverna får genom egna projektarbeten arbeta sig fram till färdiga produkter, komplexa i blandade material eller enstaka objekt.

– Efter kursen ska man kunna starta en egen verksamhet i liten skala eller till exempel använda det i bildundervisningen om man utbildar sig till bildlärare. Poängen är att man inte ska behöva gå till en dyr glashytta för att kunna skapa i glas. Det räcker med en vanlig keramikugn som brukar finnas på skolor. Jag är ute efter en slags ”glasdemokratisering”. Dessutom är allt glas vi använder återvinningsglas från Umeå Glas” säger Mats Holmgren, kursansvarig för Glas, design och skulptur.

Varmt välkomna!

Läs mer om utställningen på: www.frittfall06.tk

Kontaktpersoner:

Anna Isaksson, student, Grafisk form 070-473 38 84, anna.isaksson@fceduc.umu.se
Anders Bolin, student, Glas, design och skulptur. 070-498 27 46, andersbolin@gmail.com
Mats Holmgren, kursansvarig för Glas, design och skulptur. 090-318 08, efter klockan 17.00.

Redaktör: Carina Dahlberg