Publicerad: 2016-11-21

Funktionsvariationer, välbefinnande och tolkningen av sociala indikatorer

NYHET Högre seminariet i filosofi och vetenskapsteori bjuder in till seminarium med Jason Raibley, California State University Long Beach, under rubriken: "Disability, Well-being, and the Interpretation of Social Indicators".

Jason Raibely

I en sammanfattning av en artikel talar Jason Raibley om hur rön inom psykologisk forskning från de senaste 40 åren utmanar vårt vanliga sätt att tänka kring begränsningar och menlighet på grund av olika funktionsvariationer.

Resultaten ser olika ut, men även om vi tar dem för vad de är, så är den exakta betydelsen av dessa upptäckter avhängig relationen mellan (a) den psykologiska föreställningen om subjektivt välbefinnande och (b) personligt välbefinnande eller välfärd såsom detta begrepp används inom etiken.

Relation mellan dessa saker kan emellertid inte på något uppenbart sätt avgöras genom empiriska studier.

I artikeln utvärderar Jason Raibley två förslag rörande beskaffenheten hos välbefinnande och dess relation till den psykologiska föreställningen om subjektivt välbefinnande, för att sedan skissera ett nytt förslag som visar sig ha många fördelar.

Detta nya förslag handlar om att vanliga exempel på funktionsvariationer oftast inte är lika begränsande och menliga som många människor tycks tro att de är – de kan t.o.m. vara överlag välgörande; om än inte av skäl som direkt framkommer genom psykologiska studier.

Hursomhelst ska inte funktionsvariationerna ifråga uppfattas som likställda när det gäller omvårdnad, och de kan vara mycket skadliga i kombination med varandra.

Onsdag 23 november kl. 13.15-15.00, Humanisthuset, HD108

Kontakt: Pär Sundström, par.sundstrom@umu.se, tel. 090-786 51 63