Publicerad: 2007-06-11

Fynd av Umeåforskare: Ämne i äggstockarna avgör fertilitetstiden hos kvinnor

NYHET En mekanism som på molekylärnivå i äggstockarna avgör tidpunkten för klimakteriet hos kvinnor har delvis kartlagts av en grupp forskare vid Umeå universitet.

Menopausen (klimakteriet) inträffar när samtliga äggblåsor, s.k. folliklar, i äggstockarna har förbrukats. Därmed går kvinnan in i ett fysiologiskt sett helt annat skede. I princip bestäms fruktsamhetsperioden hos en kvinna av totalantalet omogna folliklar, som var och en producerar ett befruktningsbart ägg i samband med ägglossning, samt den takt i vilken de mognar och därmed förbrukas.

Umeåforskarna har nu upptäckt en mekanism som på molekylärnivå styr när de omogna, vilande, folliklarna aktiveras, dvs. ytterst hur lång tid som återstår till menopausen. I fokus står ett ämne, p27, som hämmar celldelningsprocessen och även vissa former av tumörtillväxt. Det har nu visat sig att p27 också kontrollerar de fysiologiska processerna i äggstocken. Hos möss som saknar p27 bildas fler äggblåsor, som emellertid aktiveras för tidigt vilket leder till att de förstörs och att äggstocken slutar fungera förhållandevis tidigt. Symtomen påminner om kvinnlig ofruktsamhet pga. fel i äggstockarna. Forskarna tror nu att fyndet kan ge insikter i den genetiska bakgrunden till den typen av infertilitet.

Fynden publiceras under hösten i tidskriften Molecular Endocrinology.

I forskargruppen, som leds av Kui Liu vid Inst. för medicinsk kemi och biofysik, ingår doktoranderna Singareddy Rajareddy, Pradeep Reddy, Chun Du, Krishna Jagarlamudi och Wenli Tang samt post-docforskarna Lian Liu and Yan Shen. Fynden har gjorts i samarbete med Cyril Berthet and Philip Kaldis, National Cancer Institute, USA, and Stanford Peng, Roche, Palo Alto, USA.

Mer information:
Forskarassistent Kui Liu (engelskspråkig), Inst. för medicinsk kemi och biofysik, Umeå universitet, tel. 090-786 7762; mobil 073-620 5064, epost kui.liu@medchem.umu.se

Redaktör: Hans Fällman