Publicerad: 2010-12-10

Fyra alumner från Umeå universitet tävlar i Abu Dhabi

NYHET 50 lag, 18 länder och 426 kilometer. Idag inleds den stenhårda multisporttävlingen Abu Dhabi Adventure i Dubai. Fyra alumner från Umeå universitet är på plats för att representera Sverige.

Föreställ dig att springa, paddla och simma 22 kilometer, sedan cykla 29 kilometer, för att slutligen löpa över sex kilometer uppför ett 900 meter högt berg. I 30 graders värme. Det är vad fyra modiga alumner från Umeå universitet har att se fram emot under första dagens etapp i elittävlingen Abu Dhabi Adventure.

De fyra medlemmarna ur det svenska laget Team Silva Gerber Adventure som deltar i tävlingen, består av Björn Rydvall, teknisk biolog, Robert Lindberg, lärare, Mattias Nyström, teknisk fysiker, och Martina Höök, idrottspedagog. Veckorna innan tävlingen har laget förberett sig i Sillviken med kanotpaddling i 14 minusgrader. Nu väntar tryckande hetta och påfrestande fysiska utmaningar för det svenska elitlaget i Dubai.

– De första två dagarna kommer att gå i en hisnande fart! Sedan följer två tuffa dagar i öknen följt av en 16 mil lång kajakspurt tillbaka till Abu Dhabi, skriver laget på sin blogg.

Tävlingen hålls årligen i Abu Dhabi, den största av de sju arabemiraterna, och sträcker sig över sex dagar, från den 10 december till den 16 december. Delmomenten innehåller simning, orientering, löpning, mountainbike, paddling och klättring. Det segrande laget vinner en prissumma på 40 000 dollar.

Redaktör: Alexander Rehnborg