Publicerad: 2011-03-03

Fyra designstudenter prisas

NYHET Fyra studenter vid Designhögskolan, Umeå universitet, har tagit hem det internationella priset iF concept award 2011. Konkurrensen var stenhård. Mer än 8000 bidrag från 52 olika länder skickades in.

Totalt belönades 100 studenter och yngre professionella i tävlingen, som är en av de viktigaste och största tävlingarna inom design, arkitektur, marknadsföring och ingenjörsvetenskap. De fyra lyckliga vinnarna från Designhögskolan är Malin Grummas, Erik Borg, Richard Stark och Yujin Kim.

Malin Grummas får i och med detta sitt andra internationella designpris för sitt koncept CAS - Clean Air System. Det är en intelligent filterbaserad andningsmask, som framför allt är avsedd för brandmän. Andningsmasken slår om till en syrgasbehållare om halten av farliga ämnen i luften blir för hög. Malin Grummas utvecklade konceptet under sin första termin på masterprogrammet i avancerad produktdesign i samarbete med den lokala brandkåren i Umeå kommun.

Erik Borg, även han student på masterprogrammet i avancerad produktdesign, belönas för sin design av en personlig och diskret detektoranordning för personer med matallergi. Detektorn hjälper till att motverka allvarliga allergiska reaktioner. Erik Borg producerade en kortfilm om detektorn som en del i en kurs om storytelling under den andra terminen på programmet.

Richard Stark och Yujin Kim är båda studenter på masterprogrammet i transportdesign. De projekt som de nu belönas för har de dock utvecklat på kandidatprogrammet industridesign.

Richard Starks koncept Neptune är ett simhjälpmedel för amputerade. Den har en fena, vars styrka kan justeras, och fenan kan dessutom hantera en rörelse på 360 grader. Neptune kan användas till en bred målgrupp, både som hälsoprodukt och som professionellt träningsredskap.

Yujin Kim belönas för konceptet TAG – Transform as growth. Projektets fokus har varit att designa och utveckla en barnvagn med en förbättrad produktlivscykel. TAG kan förvandlas från en barnvagn till en trehjuling när barnet växer. Yujin Kim presenterade detta projekt i sin ansökan till Designhögskolan.

För mer information:

http://www.ifdesign.de/index_e http://www.ifdesign.de/awards_concept_index_e