Publicerad: 2014-12-17

Fyra i internationell final: ”Jag har aldrig känt mig så taggad”

NYHET Juriststudenten Sara Selheden är nyligen hemkommen från Amsterdam där hon blev fyra i den internationella finalen ”Young Tax Professional of the Year”.

– Tävlingen i Amsterdam var fantastisk och ett minne för livet, säger hon.

Sara Selheden vann företaget EY:s nationella tävling i skatterätt i våras och representerade Sverige i den internationella finalen i Amsterdam, där 24 länder deltog i början av december.
– Jag är en tävlingsmänniska och vill alltid vinna, men jag är jättenöjd med att ha kommit på fjärde plats i en så stor internationell tävling. Jag känner att jag gjorde mitt absolut bästa och konkurrensen var verkligen stenhård, säger hon.

Tuffa tävlingsmoment på väg mot finalen

Inför tävlingen, som pågick under en intensiv dag, fick deltagarna förbereda sig genom olika utbildningar och nätverkande. Sara Selheden är övertygad om att hon kommer att ha stor nytta av de nyvunna kontakterna och erfarenheterna, även utanför tävlingen.
– Jag har också fått lära mig otroligt mycket vilket jag kommer ha nytta av i min framtida karriär som skattejurist, säger Selheden.

I semifinalen fick deltagarna agera skatterådgivare till ett multinationellt bolag. Till sin hjälp hade de ett brev från bolagets koncernledning, som gav dem bakgrundsinformation om bland annat företagsstrukturen och ledningsgruppen.
– Utifrån den informationen samt några konkreta skattetekniska frågor skulle vi identifiera risker och diskutera dem i en grupp där tre jurymedlemmar närvarade, berättar Sara Selheden.

Därefter fick deltagarna 40 minuter på sig att läsa in ny information och förbereda en presentation av de risker de identifierat, samt förslag på lösningar. Presentationen och efterföljande utfrågning gjordes individuellt inför en ny jury. Efter överläggning presenterades de sju finalisterna, och Sara Selheden var en av dem.

Stolt över sin insats

I slutfinalen presenterade de tävlande ett personligt statement som förberetts och skickats in några veckor innan tävlingen i Amsterdam. Presentationen gjordes individuellt inför en jury på 12 personer där representanter från EY, OECD, olika multinationella bolag, samt professorer inom skattejuridik ingick.
– Det kändes som man stod i mitten av en boxningsring, men jag har aldrig känt mig så taggad. Min känsla var ”Bring it!”. Jag är mest nöjd med att jag verkligen gjorde mitt allra bästa och att jag känner att jag inte skulle kunna ha gjort någonting annorlunda. Självklart är jag också stolt över att jag var en av de sju som gick vidare till slutfinalen och att jag fick väldigt bra feedback av min prestation, säger Sara Selheden, som blev fyra i finalen.

Hur upplevde du konkurrensen under tävlingen?
– Konkurrensen bland deltagarna märktes inte alls av. I utbildningen ingick många moment som byggde på att vi gav feedback och stöttade varandra vilket gjorde att vi blev sammansvetsade. Min uppfattning var att vi kom till Amsterdam och redan kände oss som vinnare. Upplevelsen i sig kändes som det största priset, säger hon.

Nu när det är det möjligt att söka till 2015 års upplaga av ”Young Tax Professional of the Year”, hoppas Selheden att fler juriststudenter från Umeå tar chansen och söker.
– Det hade varit fantastiskt kul om Umeå representerade Sverige även nästa år, säger hon.

Vilken nytta hade du av dina kunskaper från juristprogrammet?
– Jag hade jättestor nytta av mina studier i Umeå där vi tillämpar PBL (problembaserat lärande). Semifinalen var som sagt ett case och det var upplagt på ett liknande sätt som en seminarieuppgift på så sätt att vi i likhet med våra seminarier i Umeå själva fick identifiera problem och diskuterar dem i grupp för att sedan presentera våra svar och lösningar. Min uppfattning är att det är precis så vi kommer att arbeta i framtiden varför PBL lägger en bra grund för våra yrkesliv, avslutar Sara Selheden, som läser termin 9 på juristprogrammet vid juridiska institutionen, Umeå universitet.

Foto: EY

Redaktör: Sofia Strömgren