Publicerad: 2003-10-28

Fyra nya utställningar på Bildmuseet

NYHET Möt finska symbolister, en legendarisk reklamfotograf, slöjdaren och konstnären Lars Pirak eller studera absurda beteenden i ett vidoverk. Söndagen den 9 november öppnar Bildmuseet fyra nya utställningar.

Samtliga utställningar visas fram till 25 januari 2004. Media hälsas välkomna till pressvisning på BildMuseet fredag 7 november klockan 10.00.

Finsk symbolism - Måleri, 1890–1910
Emil Heilborn - Fotografi 1922–1948
Aernout Mik - Videoarbeten
Lars Pirak - den som går runt renhjorden

Konstnärerna Aernout Mik och Lars Pirak kommer att närvara vid pressvisningen på BildMuseet.

Finska symbolister målar drömmar och livskraft

BildMuseet visar i utställningen Finsk symbolism – Måleri 1890–1910 en av de mest betydelsefulla strömningarna i finsk konst- och kulturhistoria. Dynamik, kvalitet och idéhöjd är kännetecknande för finskt måleri kring förrförra sekelskiftet. Ett urval från framstående samlingar hos finska och svenska museer lyfter här fram den epok som kom att innebära en vändning för den finskspråkiga kulturen och självkänslan.

www.umu.se/bildmuseet/pressinfo-finsk_symbolism.html

www.umu.se/bildmuseet/pressbild_finsksymbolism.html

Konstnärliga perspektiv hos legendarisk reklamfotograf

Emil Heilborn var reklamfotografen vars bilder kännetecknas av hög konstnärlig integritet. BildMuseet visar nu ett hundratal fotografier från perioden 1922–1948. Hans nyskapande och modernistiska bilder uppmärksammades tidigt internationellt, och idag räknas hans namn in bland de viktigaste i svensk fotografihistoria.

www.umu.se/bildmuseet/pressinfo-emil_heilborn.html

www.umu.se/bildmuseet/pressbild_emilheilborn.html

Rubbat beteende dramatiseras i videoverk

Normalt och absurt beteende i offentliga rum iscensätts och utforskas i utställningen Aernout Mik - Videoarbeten. Paralyserade mäklare som vacklar över ett nedskräpat och övergivet börsgolv, eller efterhängsna sömngångare som leker följa-john med restaurangpersonalen – är några av de besynnerliga och komiska scener som iscensätts i Aernouts Miks videokonst som visas på BildMuseet.

www.umu.se/bildmuseet/pressinfo-aernout_mik.html

www.umu.se/bildmuseet/pressbild_aernout_mik.html

Lars Pirak, hedersdoktorn som går runt renhjorden

Slöjdaren och konstnären Lars Pirak utnämns till hedersdoktor vid Umeå universitets årshögtid den 8 november. Dagen efter, söndagen den 9 november öppnar Bildmuseet hans separatutställning den som går runt renhjorden.

Läs hela preessmeddelandet www.umu.se/bildmuseet/pressinfo-lars_pirak.html

Hämta högupplösta bilder www.umu.se/bildmuseet/pressbild_lars_pirak.html

Kontaktperson

Monica von StedingkBildmuseetUmeå universitet 901 87 UmeåTel : 090-786 56 08Fax: 090-786 77 33Mobil: 070-664 754 3