Publicerad: 2017-11-22

Fyrtio nyanlända lärare klarade snabbspåret

NYHET Glädjen var stor när nyanlända lärare firade att de klarat av snabbspåret vid Umeå universitet. Efter 26 veckor av intensiva studier samlades de fyrtio första som genomfört utbildningen för att tacka, ta adjö och uppmuntra varandra – nu när de ska ge sig ut på den svenska arbetsmarknaden.

En av deltagarna, Reem Sharbak, berättar att hon som lärare tidigare undervisat i engelska, matematik och naturämnen på grundskolenivå. Som lärare säger hon att det är viktigt att skapa goda relationer med sina elever för att kunna förmedla kunskaper.

– För mig innebär det här en stor chans, så att jag med tiden ska kunna jobba som lärare i Sverige. Men nu från början hoppas jag kunna hjälpa till som lärarassistent, säger Reem och fortsätter:

– Framförallt har snabbspåret gjort att jag får göra det jag vill, fortsätta vara lärare. Jag har till exempel fått lära mig hur det svenska skolsystemet fungerar, om didaktik, dokumentation, utvecklingssamtal och elevjournaler. Så nu när jag träffar andra lärare kan jag förstå vad de pratar om.

Reem Sharbak, t v, berättar att hon bor i Härnösand men att hon gärna flyttar till en större stad, där det finns större chans att hitta jobb. Reem är medveten om att tiden talar för henne med tanke på de kommande stora pensionsavgångarna inom den svenska lärarkåren. På bilden syns även Mervat Bitar.

En annan av de som klarat av snabbspåret är Ahmad Alhajji. Trots att han efter bara åtta månaders språkstudier talar mycket bra svenska, säger han att han ibland blir generad inför skoleleverna och ler vid minnet av sina möten med skoleleverna under praktiken.

– Eleverna är så duktiga, de förstår vad jag säger, men jag skäms över att inte prata lika bra som dem. Men nu ska jag träffa min handledare på Arbetsförmedlingen i Söderhamn och rektorn på skolan, som har sagt att jag ska få jobb, säger Ahmad Alhajji.

Douaa Albalbissi berättar hon ville fortsätta som lärare när hon kom till Sverige, men att hon inte visste vad hon skulle göra.

– Nu när jag gått den här kursen så förstår vilka vägar jag måste gå för att kunna bli lärare i Sverige. Viktigast av allt har varit praktiken som vi fått för att förstå hur den svenska skolan fungerar, säger Douaa Albalbissi.

Douaa Albalbissi, Shaymaa Al-Imami och Asmaa Dayekh förevigar ögonblicket av att ha klarat snabbspåret.

Samher Amin som är språklärare sedan tidigare berättar också att hon helst skulle vilja bli SFI-lärare, Svenska för invandrare, eftersom hon vet hur det är att komma till Sverige och inte kunna språket.

– Snabbspåret betyder också att jag nu får veta vad som händer inom skolan, hur det svenska skolsystemet fungerar, säger Samher Amin.

– Det jag önskar mest just nu är att hitta ett jobb och jag kommer att ansöka om lärarlegitimation hos Skolverket. Skulle jag behöva studera ytterligare någon termin så kommer jag att göra det, säger Samer Amin, t v, till höger om henne syns även Hala Al Hassan.

Av de 40 som nu klarat snabbspårskursen är det åtta som redan har löfte om jobb. Ytterligare en handfull har gjort klart med praktikplatser. Det gör det lätt för de som lett kursen att dela glädjen med deltagarna.

Ahmad Hussein, en av kursledarna, är noga med att påpeka hur kursen i Umeå är den enda av de som genomförts i landet där alla deltagarna blivit godkända. Samtliga bilder: Per Melander, Umu

Det är Arbetsförmedlingen som har gett uppdraget till sex lärosäten att ta fram en gemensam utbildning. Syftet har varit att dels ge teoretiska kunskaper om den svenska skolan och dels genom praktiken i skolan se hur teorin tillämpas. Men framför allt att hitta snabbare vägar in på arbetsmarknaden och ta tillvara på utländska akademikers utbildning eller yrkeserfarenhet. I januari 2018 startar en ny snabbspårs-kurs vid Lärarhögskolan i Umeå.

Läs tidigare nyhet på umu.se

Redaktör: Per Melander