NYHET
Jenz Zamanian, universitetslektor vid Institutionen för fysik, Umeå universitet, tilldelas Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris 2024. Priset delas ut i samband med universitetets årshögtid i höst.
Jens Zamanian, universitetslektor vid Institutionen för fysik.
BildHans Karlsson
– Jag visste att jag var nominerad, men jag hade inga större förhoppningar om att få priset, säger Jens Zamanian. När jag fick veta att jag fått det blev jag både glad och rörd. Det känns roligt att även de som jobbar mest med undervisning och utbildningsfrågor uppmärksammas på detta sätt.
Jens Zamanian är sedan ett flertal år tillbaka programansvarig för masterprogrammet i fysik. Han är också studierektor för internationalisering vid sin institution. Båda dessa uppdrag innebär ständiga kontakter med studenter. Han undervisar i ett flertal inledande kurser, bland annat i kvantmekanik, fasta tillståndets fysik, elektromagnetism och elektrodynamik. Det senaste året har Jens Zamanian varit drivande i att ta fram en ansökan om att få starta ett treårigt kandidatprogram i fysik.
Nu belönas han med Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris. Prismotivering:
”Jens Zamanian får priset för sin pedagogiska skicklighet, sitt starka och betydelsefulla engagemang i fakultetens utbildningsfrågor samt sitt professionella och uppskattade arbete med internationella studenter.”
Gillar problemlösning
Vilka är de viktigaste drivkrafterna för dig när det gäller att undervisa – och att utveckla våra utbildningar?
– Jag tycker det är väldigt roligt att undervisa, säger Jens Zamanian. Att se hur studenterna utvecklas genom en kurs eller ett program är väldigt motiverande. Som fysiker gillar jag problemlösning och jag tror detta speglar av sig i hur jag tänker om utbildning. Exempelvis när en student frågar om ett problem så måste jag försöka fatta vad studenten förstår och sedan hitta ett bra sätt att knuffa studenten (ej bokstavligen) i rätt riktning för att den själv ska komma fram till svaret. Det är härligt att se hur polletten trillar ner.
Som fysiker gillar jag problemlösning och jag tror detta speglar av sig i hur jag tänker om utbildning
Förutom insatser för utbildningarna i fysik, har Jens Zamanian engagerat sig starkt i att utveckla fakultetens utbildningar som helhet, bland annat som ledamot i utbildningskommittén och i rådet för utvecklings- och kvalitetsfrågor. Han har också lett utvecklingsprojektet ”Förbättrad examinationsfrekvens genom kursomstrukturering” samt en utredning om utbildningsutbudet inom kunskapsområdet fysik och tillämpad matematik.
AI i utbildning engagerar
Vad engagerar dig mest inom utbildning just nu?
– Jag tycker det är mycket spännande att följa hur artificiell intelligens kommer att påverka våra utbildningar i framtiden och hur detta verktyg ska kunna användas på ett bra sätt. Det är också intressant att följa och försöka tillämpa nya forskningsrön om hur vi människor lär oss, säger Jens Zamanian.
– Jag jobbar också mycket med internationalisering. Där är det mycket som håller på att förändras eftersom vi just kommit ur en pandemi och även på grund av klimatkrisen. Det är inte längre självklart bra att flyga runt halva jorden för att plugga en termin vid något bra universitet som man kanske såg på det tidigare. Mitt fokus ligger på att utveckla våra partnerskap med europeiska universitet dit man kan resa mer klimatvänligt. Det är också intressant att se hur nya varianter av studentutbyten utvecklas, till exempel blended mobility, där man läser en kortare kurs, delvis på distans.