Publicerad: 2022-06-16

Gällande publicering med MDPI

NYHET Du som överväger publicering i någon av förlaget MDPI tidskrifter rekommenderas att först göra en kritisk granskning av den aktuella tidskriften.

Förlaget MDPI har i aktuell debatt fått kritik för brister i den redaktionella processen och sakkunniggranskningen. Utifrån de frågor som ställts kring det publiceringsetiska förfarandet hos förlaget och den varierande kvalitetsnivån har frågan lyfts huruvida avtalet med MDPI ligger i linje med Umeå universitets mål och strategier. Universitetsbiblioteket rekommenderar därför alla som överväger att publicera sig hos MDPI att kritiskt granska den aktuella tidskriften. Läs mer om bedömning av tidskrifter hos till exempel Think. Check. Submit.

Många forskare, både vid Umeå universitet och andra lärosäten i Sverige, väljer att publicera sig i MDPI:s tidskrifter och vi är mycket intresserade att få ta del av dina erfarenheter av förlaget. Kontakta oss gärna via vårt kontaktformulär (välj Publicering, avhandlingar och forskningsdata under "Område").

Nu gällande avtal mellan biblioteket och MDPI, som ger 10 % rabatt vid publicering, gäller till och med 31 december 2022.