Publicerad: 2012-03-29

Gasreglage, drinkblandare och tvåhjuling – studenternas uppfinningar i automationsprojekt

NYHET Automatisk drinkblandare, antispinnsystem till en radiostyrd bil, en maskin som sorterar kuber efter färg. Det är några av de projekt studenterna på Maskinteknikprogrammet förverkligat under kursen i automation. Men, att få maskinerna att gå klockrent visade sig inte helt lätt.

Erik Engberg på svävaren som maskinteknikstudenterna byggt och nu konstruerat gasreglering av lyftmotorn till. Foto: Anna-Lena Lindskog

– Enligt vår kravspecifikation ska den gå att köra bakåt och framåt och kunna gå i 15 kilometer i timmen, berättar Markus Ström vid redovisningen av sin grupps projekt, en självbalanserande tvåhjuling. Men, den är inte helt pålitlig, den hänger sig ibland!I en månad har tredjeårsstudenterna på högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik arbetat med sina projekt i automation. Åtskilliga timmar har ägnats åt att fundera, planera, programmera, bygga och testa maskinerna och lösa olika problem som dykt upp längs vägen.

Löste svävande problemEtt gäng har till exempel utvecklat styrningen till en CNC-fräs, en annan grupp har konstruerat en ljusstav som visar meddelanden. Erik Engbergs grupp har arbetat vidare med den svävare de byggt under en tidigare kurs.Farkosten går riktigt bra att köra, berättar han. Studenterna har testat den på is och snö och lyckats få upp den i 84 kilometer i timmen. För ett tag sedan fick de visa upp sin svävare i TV4-nyheterna.Men, helt färdig är svävaren ännu inte. Under automationsprojektet har gruppen försökt lösa ett problem, motorn som lyfter luftkuddarna har inte haft något gasreglage.
– Som nödlösning har vi fått hålla gasen manuellt, säger han. Nu har vi kopplat en servo till motorn som styr den elektroniskt och som man kan ställa in efter förutbestämda varvtal.

App styr drinkblandning
En helt annan slags mackapär är den androidstyrda drinkblandaren. Idén rann upp i huvudet på Glenn Terneborg efter en fjällresa – med en del festande.– Många studentställen har folk som jobbar gratis och inte riktigt vet hur man ska blanda till alla olika drinkar. Med vår maskin är det lättare att få det rätt.Ovanpå drinkblandaren sitter glasbehållare med de olika ingredienserna. Apparaten styrs antingen från en panel på fronten eller via en app för androidtelefon som grabbarna bakom projektet utvecklat.
– Det svåraste i tillverkningen var att få muggmatningen att fungera, säger Glenn Terneborg. Det har vi jobbat mycket för att lösa. Det är väldigt noga på millimetern att få muggen på rätt plats i blandaren. Drinkblandaren väcker stort intresse när studenterna presenterar sina arbeten för varandra och läraren Sven Rönnbäck undrar om gruppen funderat på att vända sig till Uminova innovation för att få hjälp att vidareutveckla sin idé.
– Det har vi inte tänkt på från början, men det skulle förstås vara roligt om man kunde få bidrag till det efter examen, säger Glenn Terneborg.

Fredrik Örjebo demonstrerar den självbalanserande tvåhjuling hans grupp konstruerat.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog