Publicerad: 2010-03-22

Gästföreläsning vid institutionen för språkstudier

NYHET Fredagen 26 mars klockan 14.30 i sal B 201, Humanisthuset, kommer Dr Tina O'Toole, University of Limerick, att tala om irländska kvinnliga författare, migration och diaspora. Varmt välkomna!

Att leva i förskingringen är ett aktuellt tema i många litterära traditioner. Irlands långa historia som emigrantland har gjort att temat har varit närvarande i irländsk litteratur under lång tid. Ett stort antal författare har skildrat den irländska diasporan i USA, Australien och England, och berömda irländska författare som James Joyce har skildrat Irland från en egen position i exil från hemlandet. På senare år har exil- och diasporatemat belysts från ett nytt håll av författare som immigrerat till Irland. Fredagen 26 mars klockan 14.30 i sal B 201, Humanisthuset, kommer Dr Tina O'Toole, University of Limerick, att tala om dessa frågor under rubriken "Irish Women's Writing and Diaspora".