Publicerad: 2015-09-30

Gästforskare från Ungern, Italien, Slovenien och Nya Zealand

NYHET Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap är under höstterminen 2015 värd för gästforskare med inriktning mot romer, utbildning, marknadsutsatta skolsystem och pedagogisk bedömning.

Merziha Idrizi är Senior Alumni och Program Officer och arbetar i Scholarship Program of the Roma Education Fund (REF) i Budapest, Ungern. Hon är ekonom och har erfarenhet av att arbeta med frågor om romernas utbildning, språk och kultur.
Roma Education Fund

Ljubica Tomikj är doktorand i jämförande juridik vid universitetet i Florens, Italien. Hennes forskning handlar om utbildningssystem och romsk identitet och studerar juridiska strategier för inkludering och exkludering i Makedonien.

Merziha och Ljubica kommer som en del av ett Marie Sklodowska-Curie-projekt inom Horizon 2020, som handlar om högre utbildning, internationalisering och rörlighet.

De ska arbeta med Nafsika Alexiadou och Anders Norberg från Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, som studerar den svenska strategin för integrering av romer samt svenska initiativ som tas när det gäller inkludering inom högre utbildning för marginaliserade studenter. Merziha och Ljubica arbetar på institutionen mellan den 1-31 oktober 2015.

Marjan Simenc, forskare vid University of Ljubljana, Slovenien, är gästforskare vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap mellan den 22 september till den 23 oktober 2015.

Marjan är utbildningssociolog och är speciellt intresserad av att studera vårt marknadsutsatta skolsystem och skola under sin vistelse här, men har också pedagogisk filosofi, värdegrundsfrågor och didaktik som intresseområden.

Marjan arbetar tillsammans med professor Lisbeth Lundahl från Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.

För mer info om Marjan Simenc's verksamhet:
Marjan Simenc

Gavin Brown, forskare från University of Auckland, Nya Zealand, finns på Institutionen under hela höstterminen 2015. Gavin har ett stort intresse för pedagogisk bedömning med bred och djup kompetens inom området.

För mer info om Gavin Brown's verksamhet:
Gavin Brown

Redaktör: Maja Bonta