Publicerad: 2010-09-02

Gästforskare på CeSam och Centrum för Befolkningsstudier

NYHET Mellan den 6 - 21 september har CeSam och CBS besök av Dr. Rebecca Kippen från University of Melbourne. Hon har en Ph. D. i demografi från The Australian National University i Canberra och hon arbetar med både historiska och samtida demografiska källor.

Dr. Kippen fick 2010 ett prestigefyllt karriärbidrag då hon blev utsedd till "Future Fellow" av the Australian Research Council och belönades med fyra års finansiering. Under hennes vistelse i Umeå kommer hon att hålla två öppna seminarier.
Den 7 september kl 14.30 - 16.30 presenteras forskning med ett mer historie-demografiskt tema. Seminariet har titeln Pre-marital conceptions and ex-nuptial births in nineteenth-century Tasmania.
Den 15 september kl 15.00 presenteras Dr. Kippen resultaten av studien Do Australian parents want both a son and a daughter? Detta seminarium är ett samarbete med Forskarskolan i befolkningsdynamik och offentlig politik.
Båda seminarierna hålls i CBS sammanträdesrum, plan 4 i Norra Beteendevetarhuset.