Publicerad: 2022-11-18 Uppdaterad: 2022-11-21, 16:34

Gästforskare till Kultmed: Ida Vikøren Andersen

NYHET Nästa vecka får vi på Institutionen för kultur- och medievetenskaper besök av en ny gästforskare! Ida Vikøren Andersen är postdoktor vid Insitutionen för främmande språk vid Universitetet i Bergen och på tisdag bjuds det in till seminarium där Ida kommer att presentera sin pågående forskning.

Text: Jonas Vågström

Ida Vikøren Andersen är postdoktor vid Insitutionen för främmande språk vid Universitetet i Bergen. I sin forskning studerar hon samhällsdebatter i olika mediegenrer, inte minst klimatfrågan inom ramen för sitt nuvarande postdoktorsprojekt "Living with climate change: motivation and action for lifestyle change" (CLIMLIFE), lett av Kjersti Fløttum, där hon undersöker hur ungdomar och unga vuxna hanterar klimatfrågan retoriskt genom demokratiskt deltagande i allmänheten.

Under sin tid som gästforskare hos oss kommer Ida att arbeta med en pågående artikel tillsammans med Johanna Arnesson och Moa Eriksson Krutrök om influencers resepraktiker under pandemin, och den kritik de mötts av på sina sociala medieplattformar.

Seminarium

Tisdag den 22 november, kl. 15:00-16:30, arrangeras ett seminarium i HUM G 201 (fd HC202) där Ida presenterar sin pågående forskning om norska barn och ungdommars deltagande i - och mottagande av klimat- och miljödebatten. Efter seminariet kommer det att ätas middag på Gröna Älgen och alla är välkomna!

Kalenderikon
tis