Publicerad: 2017-02-23

Gastronomiprogrammet inbjuder till nya sittningar

NYHET Studenterna på gastronomiprogrammet öppnar nu upp för nya smakupplevelser. Denna gång erbjuder de frukost, lunch och middag. Vissa måltider hålls i den nya Forskningsrestaurangen.

Vinboden Spis erbjuder luncher i form av snabbmat med svensk twist. Inspirationen är hämtad från den äldre svenska matkulturen och spelar på att på ett innovativt sätt servera snabbmat tillagad genom gamla matlagningsmetoder och säsongens råvaror.

– Vi gör bland annat vårt egna isterband och bakar vårt egna surdegsbröd. I lunchen ingår kaffe och pralin och vill man kan man köpa lunchvänliga viner på glas, berättar Cornelia Söderström, student på gastronomiprogrammet.

Meny

Fredag 3/3 - burgareSurdeg – lök – chipsMåndag 6/3 - kebabLamm – gräddfil - kålTisdag 7:e mars - burritoTunnbröd – dill - ostTorsdag 9/3 - pizzaBeta – färskost – valnötFredag 10/3 - korv
Isterband – potatis – senap

Vinboden SpisPlats: Utbildningsrestaurangen, LärarutbildningshusetDatum: 3/3 6/3 7/3 9/3 10/3Tid: 11.30-14.00
Pris: 95 kronor.

Mer information finns på: https://m.facebook.com/vinbodenspis/

I det andra konceptet, "6 grader", erbjuds frukostsittning och kvällsservice. Det är en längre och lyxigare sittning där gästen är i fokus. Menyn kommer då att bestå av 7 rätter som är: smådanskt, bagelsallad, fjällfrukost, maltvåffla, blodapelsinsoppa, förlorat ägg, tårta och till sist en överraskning. Till denna meny kommer det även finnas utvalda drycker till varje rätt som antingen är framlabbade av studenterna eller beställda för att passa till maten, bland annat en körsbärslemonad, lingondryck, en slags äppelmust och kaffe eller te.

– 6 grader erbjuder en sju-rätters avsmakningsmeny där temat rör matidentitet. Menyn kommer att spegla varje students personlighet i någon form och även de utvalda dryckerna till om ett dryckespaket väljs till då det finns att tillgå både ett alkoholfritt paket och ett vinpaket, säger Cornelia Söderström.

Gästerna utlovas ett gediget hantverk och en personlig upplevelse samtidigt som studenternas egna identitet finns genomgående som en röd tråd.

6 graderPlats: Forskningsrestaurangen, LärarutbildningshusetDatum för frukostsittning: 25/2 och 26/2Tid: 09.00-13.00 Pris: 550krDatum för kvällsservice: 4/3 8/3 och 10/3Tid: 18.00-22.00
Pris: 800kr och 400kr för vinpaket, 200kr för alkoholfritt.

Bordsbokning och information nås på 6grader.info@gmail.com eller på https://m.facebook.com/6.grader/

Redaktör: Eva Stoianov