Publicerad: 2010-01-13

Gastronomiska examensarbeten med Vindelälven som fond

NYHET Fredagen den 15 januari presenterar gastronomstudenterna vid Umeå universitet sina examensarbeten som alla har anknytning till råvaror, producenter och matställen längs Vindelälven.

I mitten av november gav sig studenterna som läser gastronomiprogrammet vid Restauranghögskolan ut på en odyssé med buss längs Vindelälven. Målet var att finna råvaror, producenter eller matställen som kunde ligga till grund för deras examensarbete. Odyssén förde dem från Vännäs till Sorsele med stopp hos flera råvaruproducenter och aktörer inom restaurang- och besöksnäringen längs vägen. Resultatet av färden visas upp med start klockan 13.00 fredag den 15 januari i Lärarutbildningshusets ljusgård.

Matturism är ett begrepp som vuxit sig allt starkare inom besöksnäringen, resor med gastronomiska förtecken blir allt vanligare. ”Vindelälvsodyssén” utgör ett pilotprojekt inom området och stöds av Akademi Norr och URnära, Vindelälvskommunerna och EU.

– Vi blev både inspirerade och provocerade av att flera har påpekat för oss att man varje år kan avnjuta en fantastisk Västerbottensbuffé under flera veckor på Grand Hôtel i Stockholm men att när de sedan åker upp till Västerbotten så har de svårt att hitta Västerbottnisk mat. Vi hoppas att examensarbetena ska inspirera till förändring, säger Ulla Blomqvist, föreståndare för Restauranghögskolan

Förutom uppvisning och avsmakning av studenternas examensarbete hålls några kortare föreläsningar för inbjudna gäster från länets restaurang– och besöksnäring samt råvaruproducenter.

Media hälsas varmt välkommen!

Program 13.00Välkomsthälsning, Ulla Blomqvist, föreståndare för Restauranghögskolan 13.10Aktuella mattrender, Gert Klötzke professor vid Restauranghögskolan 13.40Västerbottens mat i allmänhet och mat från Vindelälvsområdet i synnerhetElla Nilsson, adjungerad lektor vid Restauranghögskolan 14.00Kort kaffepaus 14.15Presentation av examensarbeten och kommentarer, Studenterna, Gert Klötzke, Ella Nilsson och Björn Norén
16.00 Liten Vindelälvsbuffé och avslutning

Kontaktperson: Ulla Blomqvist, föreståndare för Restauranghögskolan vid Umeå universitet Mobil: 070-661 77 03
E-post: ulla.blomqvist@adm.umu.se