Publicerad: 2015-10-19

Gastronomistudenter bjuder in till annorlunda måltid

NYHET Under måndag, tisdag och onsdag bjuder studenterna på Restauranghögskolans tredje årskurs in ett antal gäster på en upplevelserik måltid som på olika sätt bryter mot traditionella förväntningar.

– Vi har genom kreativa processer skapat fyra olika normbrytande måltidskoncept som kommer att förverkligas genom fyra måltider. En måltid kommer till exempel att hållas i mörker, avslöjar en student på programmet.

Projektet är en del i en kurs som går ut på att utveckla och testa annorlunda och innovativa helhetskoncept relaterat till måltider. Resultaten i form av måltidsevent kommer att presenteras för publik under tre kvällar och en lunch under vecka 43 på Restauranghögskolan.

– Studenternas uppgift går ut på att vara nyskapande, innovativa och kreativa genom att ställa sig emot och även utmana rådande samhällsnormer och sociala konstruktioner när de skall utveckla helhetskonceptet, säger Ute Walter, föreståndare på Restauranghögskolan.

Gastronomiprogrammet

Gastronomiprogrammet är ett treårigt kandidatprogram som ges på Restauranghögskolan vid Umeå universitet. Programmet bygger på två kunskapspelare; vetenskap och praktiskt hantverk i matlagning och i värdskap/hospitality. Programmet har en mångdisciplinär ansats med måltidsupplevelsen som gemensam nämnare. Studenter utbildas inom olika områden som krävs för utveckling och drift av en innovativ och konkurrenskraftig verksamhet relaterat till gastronomin. I programmet varvas hands-on träning i restaurangservice- och matlagningskontext med kunskap om måltidskultur, vetenskaplig teori från flera discipliner samt träning i vetenskapligt skrivande i ständig växelverkan.

Pressen hälsas välkommen!

Tider för måltiderna:Måndag 19 oktober: middag kl. 19.00Tisdag 20 oktober: middag kl. 18.00
Onsdag 21 oktober: lunch kl. 11.00 och 12.30 och middag kl. 18.00

Plats: Restauranghögskolans utbildningsrestaurang i Lärarutbildningshuset, Umeå universitet