Publicerad: 2005-02-24

Gastronomistudenter gästspelar på Sävargården

NYHET Frossa i anklever och tryffel när Umeå universitets gastronomistudenter bjuder in till en oförglömlig matupplevelse på Sävargården 10 till 12 mars.

Målsättningen är att servera mat och dryck av absolut högsta klass i gemytliga lokaler. Förutom hjälp av flera av landets ledande kockar och konditorer, svävar utbildningens adjungerade professor Gert Klötzkes ande över stekoset. Och bakom grytorna i köket står bland annat Andreas Helgesson, lärare på gastronomiprogrammet.

Gastronomistudenterna är Johan Sjöqvist från Västerås, Annika Ingelson från Eskilstuna, Gustaf Kyhlberg från Stockholm och Jonas Bolling från Norrtälje. Gästspelet äger rum på Sävargården den 10–12 mars, och du kan välja mellan en fyrarätters eller en sexrätters meny, som även finns i vegetariskt tappning.

De preliminära priserna är:

• 4-rätters (även veg.): 495:-
  • vinpaket: 195:-
  • 6-rätters (även veg.): 595:-
  • vinpaket: 295:-

Gastronomiprogrammet har två inriktningar. Den treåriga inriktningen mot kök innehåller betydande inslag av måltidskunskap med kreativ matlagning och sensorik. Den tvååriga inriktningen mot kreativ matlagning är mer praktiskt orienterad där kurser i råvaror och tekniker samt kreativ matlagning utgör en tyngdpunkt.

För mer information, kontakta:

Jonas BollingTel: 070-254 33 45
E-post: jbolling@spray.se