Publicerad: 2008-06-16

Genetiskt inriktade forskare medicine hedersdoktorer

NYHET John Hardy, världsledande expert på den genetiska bakgrunden till stroke och andra sjukdomar i nervsystemet, och Anne Tanner, respekterad utforskare av bakterierna i munhålan, är årets hedersdoktorer vid Medicinska fakulteten, Umeå universitet.

Professor John Hardy — född i Lancashire, Storbritannien, och idag verksam vid University College, London — är en världsauktoritet på området neurogenetik, det vill säga den ärftliga bakgrunden till sjukdomar i nervsystemet, och känd för sin upptäckt av kopplingen till kromosom 21 hos vissa former av Alzheimer sjukdom. Han har fått flera prestigefyllda utmärkelser för sin forskning och varit nominerad till Nobelpriset i fysiologi (medicin). Han har just återvänt till hemlandet efter 15 år i USA, bland annat som chef för neurogenetiska laboratoriet, NIA/NIH (National Institute of Aging, en del av National Institutes of Health).

Hardy var tidigt i sin karriär, i början av 1980-talet, verksam i Bengt Winblads dåvarande forskargrupp vid Umeå universitet där han började intressera sig för kliniska tillstånd som demenssjukdomar och stroke. Han inleder nu ett forskningssamarbete med professor Per Wester vid Inst. folkhälsa och klinisk medicin och Umeå Strokecenter för att studera frågan om genetisk förklaring till återinsjuknande efter stroke.

Associate Professor Anne Tanner — född i London, Storbritannien, och idag verksam vid Forsyth Dental Research Centre, Boston, USA — är en internationellt respekterad forskare på området molekylär genetik med inriktning mot oral mikrobiologi. Hon har huvudsakligen ägnat sig åt olika bakteriers roll vid uppkomsten av tidigt parodontal sjukdom (tandlossning) hos vuxna och så kallad småbarnskaries (ECC). Hon var en av pionjärerna i att studera bakteriebeläggningar, biofilmer, på tandytorna med DNA-hybridiseringsteknik. I det arbetet har hon bland annat fått två bakterier uppkallade sig.

Anne Tanner har ett aktivt forskningssamarbete med Inst. för odontologi vid Umeå universitet och är bland annat bihandledare till en doktorand, Eleni Kanasi, som har fått utbildning vid Tanners laboratorium.
Fler utbyten planeras under de närmaste åren.

För mer information, kontakta Professor/överläkare Per Wester, enheten för medicin (Hardy), tel. 090-785 25 84, epost: per.wester@medicin.umu.se