Publicerad: 2009-12-18

Gert Klötzkes kokbok i internationell final

NYHET Smörgåsbord – Alla klassiska recept i modern tappning, prisbelönades i två kategorier i Gourmand World Cookbook Awards Sverige 2009. Kokboken är därmed kvalificerad till världsfinalen i Paris den 11 februari.

Mästerkocken Gert Kötzke, gästprofessor vid Restauranghögskolan, har tillsammans med Den gyldene fredens köksmästare och årets Nobelkock, Niclas Wahlström, gett ut en bok om smörgårdsbord. Boken vann två klasser, Best Innovative Food Book och
Best Chef Book, i den svenska deltävlingen och kvalificerade sig därmed till världsfinalen i Paris den 11 februari.

– Boken är den största och mest heltäckande bok om smörgåsbordet som någonsin har gjorts, berättar Gert Klötzke.

I Smörgårdsbord finns många nya, men också alla klassiska recept, serverade på ett helt nytt sätt – i portionsbitar. Boken innehåller mer än 220 recept och finns även utgiven på engelska – Swedish Smorgasbord - all the Original Recipes in Modern Style.

Redaktör: Carina Dahlberg