Publicerad: 2008-04-17

GIS-studenter vid Umeå universitet får jobb innan de läst färdigt

NYHET I takt med att digitala kartor i olika former blir allt populärare växer efterfrågan på utbildade GIS-ingenjörer. Flera av studenterna vid Umeå universitet har redan fått jobb trots att de inte är färdiga med sin utbildning.

Högskoleingenjörsprogrammet i geografiska informationssystem, GIS, ges på Umeå universitet Campus Örnsköldsvik och Umeå universitet i Lycksele. I Örnsköldsvik har redan 5 av 12 studenter fått jobb och i Lycksele har flera studenter startat egna företag och redan debiterat för genomförda uppdrag. – Upplägget med företagskontakter på utbildningen är jättebra. Vi kommer ut i verkligheten redan under utbildningstiden, får ett kontaktnät och lär oss agera professionellt mot företaget, vilket underlättar när man sedan söker jobb, säger Anton Fors, 26 år från Örnsköldsvik.
Han läser GIS-programmet på Campus Örnsköldsvik. Under utbildningens gång har han haft Länsstyrelsen i Västernorrland som mentorföretag. Anton har redan fått jobb som GIS-tekniker på Länsstyrelsen i Kalmar där han just nu också skriver sitt examensjobb.

Digitala kartor har blivit ett högintressant område. Nya tekniska förutsättningar som till exempel GPS gör att den digitala kartbranschen växer rekordsnabbt och företag ser nu nya möjligheter att utveckla framtidens kartor. Den utvecklingen drivs inte som tidigare främst av myndigheter. Storföretagen inom telekom, navigering och sökmotorbranschen har hakat på och storsatsar för att hitta nästa stora navigeringsprodukter. Mobila kartor och kartor i 3D spås vara nästa steg.

Högskoleingenjörsprogrammet i geografiska informationssystem, GIS, är ett program där studenterna lär sig göra analyser i digitala kartor. Man läser bland annat datorteknik, kartografi och databashantering. GIS är en teknik om hur man kan använda den moderna IT-tekniken för att arbeta med kartor och geografiska data i bland annat GPS-system och på Internet. GIS används till exempel vid samhällsplanering och att styra transporter på ett effektivt sätt, men även på GoogleEarth och till Eniros kartor.

Till våren tar 23 studenter, som började GIS-utbildning 2005, i Örnsköldsvik och Lycksele examen. Under utbildningen har alla studenter haft kontakt med ett mentorföretag som de utfört uppgifter hos. Den sista terminen gör studenterna ett examensarbete hos ett företag eller myndighet.
– Mentorprojektet har varit lärorikt för studenterna. De har lärt sig att jobba självständigt, knyta kontakter och lösa verklighetsförankrade problem. Företagen har engagerat sig på ett fantastiskt sätt och de säger själva att de ofta fått nya infallsvinklar på deras GIS-arbete av studenterna, säger Anna Kårén, handledare på GIS-programmet.

Camilla Isberg, GIS-samordnare på Länsstyrelsen i Västernorrland, som varit mentor för Anton Fors under utbildningstiden, ser mycket positivt på att vara mentorföretag.
– Det är viktigt för oss att få nya infallsvinklar på vårt arbete och att ligga i framkant inom teknikutvecklingen. Dessutom är det ett bra sätt för oss att profilera oss som en intressant och bra arbetsgivare.

I Lycksele har studenterna Jonas Bäckström och Beatrice Lidnäs startat företaget GisAC som skapar 3D-visualiseringar för GIS-tillämpningar. – Vi började redan när vi gick andra året och har redan hunnit slutföra flera konsultuppdrag.
– Vi har en erfaren GIS-företagare som mentor, och det är en enorm tillgång för vårt företag, säger Jonas, som ser positivt på framtiden och möjligheten att försörja sig som egen företagare inom GIS.

I Lycksele finns en inkubator för nystartade GIS-företag där även studenter kan få hjälp med sina affärsidéer inom GIS. Andra företag som agerat mentorer är: Holmen Skog, Cartesia, GPS@Work, Vägverket Region Mitt, Skogsstyrelsen, Örnsköldsviks kommun, Lycksele kommun, Sundsvalls kommun, Bae Systems Hägglunds och SCA Skog.

Till hösten är det dags för ännu en utbildningsomgång. Utbildningen kommer att ges på Umeå universitet Campus Örnsköldsvik och på Umeå universitet i Lycksele. Sista ansökningsdag är den 18 april. Hinner man inte söka till dess går även bra att göra en sen anmälan.

Läs mer om utbildningen: www.teknat.umu.se/UmTH/utbildningsinfo/gis/index.html

För mer information kontakta: Anna Kårén, Handledare för GIS-programmet, Umeå universitet Campus Örnsköldsvik
Tel 0660-29 25 04

Camilla Isberg, GIS-samordnare Länsstyrelsen i Västernorrland