Publicerad: 2015-11-11

Global Village visar upp Umeå universitets internationella campus

NYHET Global Village bjöd på god mat, trevliga samtal och kulturellt utbyte i Lindellhallen vid Umeå universitet i ett firande av kulturer från jordens alla hörn samt för att motivera svenska studenter att läsa utomlands. Eventet arrangerades av Buddy Programme vid Umeå universitet och föreningen AIESEC.

Torsdagen den 12 november ställde Global Village upp 16 bord där internationella studenter från världens alla hörn bjöd på mat, musik och nationella traditioner allt för att synliggöra och fira Umeå universitets mångkulturella anda.

– Global Village är ett härligt event riktat till alla och det är kul att se så manga studenter mötas inte bara för att representera sina länder utan även för att möta människor från andra kulturer, sa Gustaf Ljungwaldh, samordnare för Buddy Programme.

Picture of international students Emmelie Bos, Jora Ligtenberg, Dorieke Grijseels.
Internationella studenterna Emmelie Bos, Jora Ligtenberg och Dorieke Grijseels från Nederländerna. Foto: Malin Grönborg

Emmelie Bos, Jora Ligtenberg och Dorieke Grijseels är tre internationella studenter som representerade Nederländerna vid Global Village. Något av det bästa som studenten Dorieke Grijseels har upplevt i Umeå är att åka till Nydalasjön, tända en brasa och beskåda det spektakulära norrskenet.

– Umeå är ett trevligt ställe som har gjort ett gott första intryck på mig tack vare sin ganska lugna och gemytliga atmosfär, tillade Jora Ligtenberg.

Freemoverstudenten Sandro Venetz från Schweiz valde Umeå bland annat tack vare de höga rankningarna i enkätundersökningar såsom International Student Barometer. En annan faktor var att Umeå är känt för sin utomordentliga sportanläggning IKSU.

– Om man kommer hit bör man helt ge sig hän det svenska livet, umgås med folk och lära känna både lokalbor och internationella studenter för att lära känna nya kulturer. Buddy Programme är ett bra sätt att komma in i en gemenskap, sa Sandro Venetz.

Foto på Laerte Romualdo Santos från Brasilien.
Laerte Romualdo Santos från Brasilien (till vänster). Foto: Malin Grönborg

Laerte Romualdo Santos, medicinstudent från Brasilien kom hit via Science without Borders för att studera folkhälsa. Han valde Sverige tack vare att han har som ambition att förbättra jämställdheten mellan samhällsklasserna hemma i Brasilien och såg Sverige som ett gott exempel på detta.

Många av de tillfrågade internationella studenterna uppskattar möjligheten att umgås med svenska studenter och lära sig mer om Umeå och Sverige och vill gärna se en ännu större integrering och fler svenska studenter i de internationella programmen.

Om Buddy Programme

Buddy Programme vid Umeå universitet ska fungera som ett sätt för internationella och svenska studenter att träffas och byta erfarenheter. Programmet ordnar regelbundna aktiviteter och består av buddygrupper på 8–10 buddies och 25–30 internationella studenter per grupp. Det är snart dags för anmälan till vårterminen, så håll ögonen öppna.

Läs mer om Buddy Programme (på engelska)

Redaktör: Anna Lawrence