Publicerad: 2010-11-10

Glödhet statyett från Designhögskolan

NYHET Umeågalans nya statyett är designad av två studenter på den ettåriga kursen avancerad designvisualisering på Designhögskolan – Kallirroi ”Roy” Pouliadou från Grekland och Jingjing Yao från Kina. Den lokala glashyttan Glödheta har producerat statyetterna och i morgon delas de ut till galans pristagare.

Inför Umeågalan 2010 har kommunikationsbyrån Heja! tagit fram en ny profil för galan. Självklart måste då också statyetten som ska delas ut till de elva pristagare få ett nytt uttryck. Uppdraget gick till Designhögskolans studenter, som också formgett den tidigare statyetten.

Intervjuer med tidigare pristagare

Kallirroi ”Roy” Pouliadou och Jingjing Yao har i sitt arbete fått handledning av industridesigner och universitetsadjunkt Per Sihlén. Genom att intervjua tidigare pristagare har de fått fram ett underlag för statyettens design. De ord som hjälpte till att inspirera designen var bland annat: tillväxt, framgång, samarbete, kreativitet och genomslagskraft. Roys och Jingjings känsla för Umeå är att det är en liten stad med storstadens alla fördelar. de tycker att närheten till naturen är idealisk, vintern är vacker och sommaren makalös. Umeborna är vänliga och välkomnande och varma, och den lokala industrin har allt man kan önska.

Symboliserar vattendroppe

Design handlar aldrig bara om form och färg, utan om att lösa problem och möta behov. De två designstudenter förklarar hur viktigt det var att statyetten skulle uttrycka avsikten med prisceremonin. På det sättet skulle de lokala företagen kunna associera sig själva med statyetten. Konceptet utgår från Umeågalans identitet. Studenterna har omvandlat cirklarna i loggan till sfärer och sfären symboliserar en vattendroppe som får vattnet att höjas och skapa nya former – så som en synergieffekt av innovativa samarbeten mellan företag.

Glas fångar rörelsen

Roy och Jingjing upplever glas som ett mycket inspirerande material att arbeta med. – Glas har förmågan att ”fånga rörelsen hos det flytande, om man vet hur det ska hanteras, förklarar de.
I sitt arbete har de samarbetat med Glödheta för att ta fram den slutgiltiga statyetten. Eftersom alla elva statyetter är blåsta på frihand så kommer var och en att vara unik.

Umeå universitet har varit engagerad i Umeågalan sedan starten 2004 och är inför årets gala en av sex huvudpartners. Umeågalans vision är att i Umeå skapa Sveriges bästa samarbetsklimat för näringslivets tillväxt och utveckling. Designhögskolans rektor Anna Valtonen kommer att sitta med i en paneldebatt under Umeågalans Akt I, tillsammans med Umeå universitets rektor Lena Gustavsson och en representant från Polarbröd.

Om Designhögskolan

Designhögskolan i Umeå är rankad som en av världens bästa industridesignutbildningar och erbjuder kompetenskraftig, professionell och internationellt gångbara utbildningar, som stöds av exceptionell forskning och teknisk utrustning. Just nu finns över 20 olika nationaliteter representerade på skolan. Nästan alla projekt utförs i samarbete med externa samarbetspartners, både med lokala företag och internationella företag såsom Volvo, Toyota och Sony Ericsson. Över 90 % av studenterna får anställning efter utbildningen.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan Telefon: 090-786 98 35, 073-620 51 51
E-post: Tapio.Alakorkko@dh.umu.se

Elinn Bolonassos, Designhögskolan Telefon: 090-786 76 18