Publicerad: 2021-11-02

Google Apps avvecklas

NYHET Universitetet kommer att avveckla sin användning av Google Apps till den 31 mars 2022. Avvecklingen innebär att du som använder Google Apps idag behöver flytta allt ditt material och välja andra tjänster för att samarbeta, kommunicera, lagra och dela filer.

Text: Maja Wik

Varför avvecklas Google Apps?

Universitet har beslutat att avveckla användningen av Google Apps eftersom det saknas ett personuppgiftsbiträdesavtal som medför att vi inte kan uppfylla kraven i dataskyddsförordningen.

Hur kommer avvecklingen gå till?

Om du har lagrade filer i Google Apps kommer du behöva flytta ditt material till en annan tjänst. Universitetet rekommenderar att du istället använder dig av Office 365 för att samarbeta och lagra filer.
Här finns alla instruktioner och manualer du behöver för att flytta ditt material.

De som har lagrade filer eller annat material i Google Apps kommer även att bli kontaktade via mejl med mer information kring hur mycket material de har lagrat.

De studenter och anställda som börjat på Umeå universitet efter maj 2021 kommer inte få ett konto i Google Apps.