Publicerad: 2023-12-15

Gör en utbytestermin vid norra polcirkeln

NYHET Nu kan du söka utbytesstudier i norra USA, Kanada, Island, Färöarna, Grönland, Storbritannien, Norge, Danmark eller Finland läsåret 2024/2025. Genom utbytesprogrammet north2north lär du känna ett nytt land, dess kultur och får vänner för livet.

Senast den 15 januari kan du ansöka om att göra utbytesstudier en termin vid universitet vid norra polcirkeln eller angränsande områden under läsåret 2024/2025. Utbytesprogrammet north2north är ett nätverk inom University of the Arctic. Genom utbytesprogrammet kan du åka till ett antal universitet, som också ingår i nätverket, i norra USA, Kanada, Island, Färöarna, Grönland, Norge, Danmark, Finland eller Storbritannien.

Chans till stipendium

”Som utbytesstudent inom north2north kommer du att lära dig saker om dig själv, lära känna nya vänner och lära dig om andra nordliga platser och kulturer! Ta chansen att förbättra dina kunskaper om nordliga och arktiska frågor genom att läsa kurser vid ett annat lärosäte inom UArctic. Det finns även chans till stipendium”, säger Helena Löfstrand, internationell koordinator vid Umeå universitet.

Alba gjorde utbytesstudier i Alaska

Många studenter vid Umeå universitet tar chansen att åka på utbyte. En av de studenter som varit på utbytesstudier via north2north är Alba Puigefabregas Sieso som studerade en termin i Alaska, USA. Alba studerade då på livsvetenskapsprogrammet vid Umeå universitet och kommer ursprungligen från Spanien.

– Min erfarenhet av studier vid Alaska Pacific University var helt unik. Klasserna de erbjöd var helt annorlunda än vad jag tidigare upplevt. Jag hade kurser som Conservation Biology, Scientific Writing, and Avalanche Forecasting for Professionals som har inspirerat mig djupt. Detta utbyte har utan tvekan öppnat mina ögon, sinne och hjärta för nya möjligheter för min framtid.

Alba menar att det bästa hon tar med sig från utbytet är alla människor, kontakter och särskilt vänner hon har träffat.

- Allt var naturligtvis inte lätt, dessa upplevelser är alltid utmanande och känslomässigt intensiva, men det var just genom det som jag lärde mig så mycket, menar Alba.

Informationsträff och drop-in i december och januari

Är du nyfiken på utbytesstudier och vill veta mer om vilka möjligheter som finns inom north2north så bjuder International Office in till en informationsträff och två drop-in-tillfällen, i december och januari. Då får du veta mer om utbytesstudier via north2north, vilka universitet som du kan söka till och hur det går till. Du kan också få hjälp med din ansökan. Du hittar information om tillfällena i kalendariet på studentwebben eller direkt via webbsidan nedan.

Sista dag att söka utbytesstudier via north2north för läsåret 2024/2025 är den 15 januari 2024.

Läs mer om utbytesstudier vid norra polcirkeln på studentwebben.

Kontakta International Office via e-post om du inte kan delta på informationstillfällena eller drop-in och har frågor om att åka som utbytesstudent via north2north.