Publicerad: 2014-07-25

Göran Sandberg en av världens mest inflytelserika forskare

NYHET Göran Sandberg, professor vid fysiologisk botanik och tidigare rektor vid Umeå universitet, finns med på listan när Thomson Reuters, som driver databasen Web of Science, utnämner världens mest inflytelserika forskare.

Totalt 3215 världsledande forskare finns med på listan Highly Cited Researchers 2014, som baseras på antalet citeringar av vetenskapliga artiklar. 28 svenskar ingår, och en av dem är Göran Sandberg, professor vid institutionen för fysiologisk botanik, Umeå universitet. Med på listan finns även hans tidigare doktorand Karin Ljung, SLU.

I sin forskning har Göran Sandberg gjort banbrytande upptäckter om växthormoners betydelse. Forskningen går ut på att förstå hur träden växer och vilka egenskaper de har, något som kan leda till mer snabbväxande träd och nya produkter.

Åren 2005–2010 var Göran Sandberg rektor vid Umeå universitet. Sedan halvårsskiftet 2010 är han verkställande ledamot av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Mer information:

Highly Cited Researchers 2014