Publicerad: 2005-05-08

Göran Sandberg föreslås bli Umeå universitets rektor

NYHET Universitetsstyrelsen beslutade under söndagens sammanträde att föreslå regeringen att utse professor Göran Sandberg till Umeå universitets nya rektor för den kommande sexårsperioden.

– Styrelsen hade tre mycket goda kandidater att välja mellan. Jag är mycket glad över styrelsens beslut att föreslå Göran Sandberg. Han är en mycket kompetent rektorskandidat som kan fortsätta arbetet med att utveckla universitet till ett internationellt och nationellt respekterat universitet med ett regionalt engagemang, säger universitetsstyrelsens ordförande Birgitta Johansson-Hedberg.

Göran Sandberg utsågs 1989 till professor i skoglig växtfysiologi vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU. Sandberg har varit med om att bygga upp Umeå Plant Science Centre, UPSC, en av världens främsta forskningsmiljöer för experimentell växtforskning. Sandberg har också varit med om att utveckla ytterligare ett forskningscentrum, Umeå Life Science Centre, samt två stora forskningsprogram och två forskarskolor. Göran Sandberg föddes 1955 i Umeå.

– Jag känner mig hedrad över att jag fått förtroendet från samrådsgruppen och majoriteten av styrelsen. Jag vill avvakta regeringens beslut innan jag ger ytterligare kommentarer, säger Göran Sandberg.

Styrelsen beslutade att utse Göran Sandberg till rektorskandidat med röstsiffrorna 8–7. Pia Sandvik Wiklund fick de övriga sju rösterna. Två ledamöter reserverade sig mot beslutet, Kajsa Björn, ordförande för Umeå naturvetar- och teknologkår, samt Daniel Öhlund, ordförande för Medicinska studentkåren vid Umeå universitet.

Göran Sandberg nås på: 070-318 12 75

För mer information kontakta:

Birgitta Johansson-Hedberg, ordförande Umeå universitets styrelse

Redaktör: Carina Dahlberg