Publicerad: 2014-04-15

Göran Sandberg har blivit hedersdoktor i Tjeckien

NYHET Göran Sandberg, professor vid Umeå Plant Science Centre och tidigare rektor vid Umeå universitet, har utsetts till hedersdoktor vid Palacký University i Olomouc, Tjeckien.

Göran Sandberg har i närmare 20 år samarbetat med den naturvetenskapliga fakulteten vid Palacký University. Han har bland annat bidragit med sin kunskap och erfarenhet vid uppbyggnaden av deras nya forskningscentrum för växtbioteknik och jordbruk, Center of the Region Haná for Biotechnological and Agricultural Research. I samband med ceremonin arrangerade centret ett extra minisymposium för att hedra Göran Sandberg.
– Jag betraktar hedersdoktoratet vid detta universitet som en av de bästa sakerna i min karriär, eftersom det är byggt på sann vetenskap och verklig samverkan, sade Göran Sandberg i sitt tal under ceremonin.

Ceremonin ägde rum i ärkebiskopens palats i Olomouc den 26 mars. Vid ceremonin deltog även den svenska ambassadören Annika Jagander.

Palacký University i Olomouc grundades 1573 och är det näst äldsta universitetet i Tjeckien. Universitetet har cirka 24 000 studenter och över 1800 anställda.

Se en film från ceremonin (på engelska)

Redaktör: Karin Wikman