Publicerad: 2016-12-05

GP: "Politisera inte forskningen"

NYHET "Forskningens frihet och långsiktighet har genom tiderna varit avgörande för att skapa den kunskap som krävts för att stå väl rustad inför samhällets utmaningar". I ett debattinlägg i Göteborgs-Posten kommenterar Virginia Langum, språkdocent, Umeå universitet och Staffan I Lindberg, professor i statsvetenskap, Göteborgs universitet, regeringens senaste forskningsproposition.

Virginia Langum

Ur debattinlägget: "Historien lär oss att många viktiga framsteg kommit ur grundforskning som när den utfördes inte verkade särskilt användbar eller viktig. Fysikern Michael Faraday fick från den brittiske finansministern William Gladstone på 1850-talet en mycket kritisk fråga om vilken nytta dennes forskning om elektricitet kunde ha.

Filosofen Jean-Jacques Rousseau utvecklade 1762 idén om ett socialt kontrakt mellan staten och medborgaren vilken kom att inspirera sociala reformer i hela Europa, och utgör i dag en del av grunden för många av våra moderna demokratiska institutioner.

Teologen Augustinus uppfann på 400-talet en tal- och teckenteori som i dag är grunden för artificiell intelligens. Dessa enkla exempel är talande, och det finns otroligt många fler. Tror någon att den samtida politiska eliten kan avgöra vad som är viktig forskning?"

Läs debattinlägget på gp.se

Redaktör: Per Melander