Publicerad: 2015-05-28

Graduation Ceremony för avgångsstudenter från internationella masterprogram

NYHET Onsdagen den 27 maj uppmärksammades nästan 100 masterstudenter från över 20 internationella utbildningsprogram vid avgångsceremonin Graduation Ceremony 2015. Arrangemanget, som anordnades för första gången vid Umeå universitet, var mycket uppskattat av både masterstudenter och gäster.

Ceremonin började med musikunderhållning och följdes av ett gratulationstal av rektor Lena Gustafsson som citerade dikten ”Den väg som aldrig togs” av Robert Frost och berömde de nyutexaminerade för deras akademiska prestationer.

– Ni har utmärkt er genom era studier här och kommer att fortsätta att bygga på den kunskapen och skickligheten i er framtida strävan. Det är en strävan som kommer berika er och era familjer och kan även leda till något ännu större. Allt detta påverkar oss alla till slut. Det blir som ett eko från de vägar som är minst beresta, sa Lena Gustafsson och återkopplade till Robert Frost.

Jonas Jonsson, stadsdirektör på Umeå kommun, gratulerade även han de nyutexaminerade och tackade dem för att de valde Umeå som studieort. Han betonade vilken multikulturell stad Umeå är och hur den drar till sig begåvade människor från hela världen.

Alumn Carlos Martin Jara, masterprogrammet i affärsutveckling och internationalisering (2012).

Carlos Martin Jara, en entreprenör från Ecuador som tog examen 2012 från Masterprogrammet i affärsutveckling och internationalisering, var inbjuden och gav ett tal från hjärtat där han uppmuntrade studenter att bidra till förändring – något som är av högre vikt än våra enskilda liv.

– Ni har fått en utbildning som håller världsklass. Det är ert ansvar att ta med den till andra, till samhället och till den framtid som vi lämnar bakom oss, fortsätter han.

David Deboben från Tyskland examinerades från det tvååriga Masterprogrammet i finansiering vid USBE och uttryckte att ceremonin var en trevlig upplevelse.

– Jag kan verkligen rekommendera andra internationella studenter att gå på framtida ceremonier, säger han.

Le Vu Thuy Huong från Vietnam, nyutexaminerad från det ettåriga Magisterprogrammet i Folkhälsovetenskap, berömde hur professionellt den formella ceremonin har skötts. När hon också reflekterar tillbaka på sina studier här uttrycker hon en fascination över att utlärningsmetoderna här är mer inkluderande än i hennes hemland.

– Här är studenter mer aktiva i klassrummet och lär sig mycket från varandra genom att ställa frågor, säger hon.

Ceremonin avslutades med ett mingel och fotografering. De utexaminerade uppmuntrades också att gå med i Umeå universitets alumnnätverk för att hålla kontakten med universitetet och få information om framtida nyheter och viktiga händelser.

Graduation Ceremony 2015 programme

Foto: Mattias Pettersson