Publicerad: 2010-06-10

Guldmyra för miljövänlig skogsplantering

NYHET Skogsplantering är ett av få moment inom skogsbruket som fortfarande utförs för hand. Anna-Karin Bergkvist, Designhögskolan, har i sitt examensarbete utvecklat en miljövänlig maskin med fyra ben för framtidens skogsplantering. Nu belönas hon med designpriset Guldmyran.

– Det känns helt fantastiskt att mitt koncept nått ut så bra. På 20 veckor har jag lyckats få fram nya idéer på ett problem som skogsindustrin sökt lösningar på i 40 år, berättar Anna Karin Bergkvist, som i dagarna tar sin masterexamen i produktdesign vid Designhögskolan. Hon har själv ingen tidigare erfarenhet av skogsbruk.
– Jag blev intresserad av området eftersom många jag känner har klagat på att skogsplantering är så primitivt när i princip alla andra moment inom skogsindustrin är mekaniserade, berättar hon.

Hennes utgångspunkt har varit att göra en maskin för år 2030. Skogsbruket förändras och kanske kommer vi i framtiden inte att se stora kalhyggen i skogen. I stora delar av Europa sker plantering i befintlig skog för att bevara biodiversiteten. Då behövs en liten och smidig maskin. Med hopfälld arm är Anna-Karin Bergkvists maskin inte mer än 2 meter lång och 1,5 meter hög. Dessutom är den utrustad med ben. – Ju mindre maskinen är desto mindre blir dess miljöpåverkan. Benen gör att trycket jämnas ut så att det blir mindre markskador och den kan ta sig fram mellan träd och stenar. I och med att min maskin är helt självgående och kan den också plantera dygnet runt, förklarar Anna-Karin Bergkvist.
Tanken är att roboten ska utrustas med en modern ångmotor som drivs av spillmaterial från skogsbruket, till exempel träflis eller pellets. Dessutom har maskinen ett hydrauliksystem som använder sig av vatten istället för olja.

Det är idag svårt att hitta personer som vill plantera skog. Visserligen finns tillsatser för skogsplantering till grävmaskiner, något som framför allt används i Finland där bristen på arbetskraft är än större. Det är frågan om stora maskiner som ska plantera små plantor. För att sköta dem behövs en förare och en person som matar plantor.

Projektet är sponsrat av Husqvarna. Anna-Karin Bergkvist har också samarbetat med Iwan Wästerlund, professor vid SLU, och hans doktorand Back Thomas Ersson. Iwan Wästerlund är imponerad. – Hon har gjort ett extraordinärt arbete med otroligt bra research. Han förklarar att hon haft en stor förmåga att tänka brett och att det finns mycket nytänkande i hennes arbete.
– Hon har till exempel utgått från att det är frågan om en ruff terräng och inget salsgolv, något som hon löst genom att göra en gående robot. Maskinen förbereder också planteringsplatsen med hjälp av en miljövänlig ångbehandling som dödar konkurrerande växtlighet. Den är också utrustad med sensorer som gör det möjligt att bestämma vad som är ett lämpligt underlag att plantera på, säger han.

I motiveringen för priset står att hennes examensarbete bygger på exakt analys, utmärkt problemlösning och snygga skisstekniker som berört juryn. Priset består av en Guldmyra i 24 karat, tillverkad av den internationellt erkände silverkonstnären Olle Olsson i Stockholm, samt ett diplom och en prissumma på 5000 kronor. Guldmyran delas ut av Myra Industriell Design.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anna-Karin Bergkvist Telefon: 073-0370544
E-post: annakarin.bergkvist@gmail.com