Publicerad: 2007-05-21

Gyllene pekpinnen till Roger Fjellström

NYHET Filosofen och läraren Roger Fjellström har fått den Gyllene pekpinnen 2007. – Vi vill lyfta fram duktiga lärare inom lärarutbildningen och visa vår uppskattning för vad de gör för oss studenter, säger Tommy Jonsson, ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.

I prismotiveringen står det att Roger Fjellström är "en förträfflig didaktiker som på ett beundransvärt sätt entusiasmerar sina studenter. Roger är en stor tillgång såväl som praktiserande lärare men även genom sin filosofiska arbetsinsats för lärares yrkesetik".

Roger Fjellström är lärare och forskare i praktisk filosofi vid institutionen för filosofi och lingvistik och undervisar också inom lärarutbildningen. Den insats för lärares yrkesetik som lyfts fram i prismotiveringen syftar på Fjellströms forskning inom projektet "Kärlek som kärnan i skolans värdegrund, lärares yrkesetik och pedagogiska arbete" och hans bok "Lärares yrkesetik".

Gyllene pekpinnen är ett pris instiftat av Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening (LR Stud) och delas årligen ut vid ett antal svenska lärosäten med lärarutbildning. Medlemmarna (studenter) nominerar lärare som de tycker är särskilt bra, såväl pedagogiskt, didaktiskt som ämnesmässigt. Den jury som utser vinnaren består av lokalföreningens styrelse (studenter).

Kontakta gärna Roger Fjellström för intervju tel 0709-16 71 42, 090-786 95 79 eller e-post: roger.fjellstrom@philos.umu.se

För mer information om priset, kontakta gärna Tommy Jonsson, ordförande i LR Stud i Umeå, tel 070-554 13 11 eller e-post: tommyabyn73@hotmail.com

Redaktör: Helena Vejbrink