Publicerad: 2014-04-09

Gymnasieelever lär känna universitetet genom mentorer

NYHET Hur går det till att plugga naturvetenskap och teknik på universitetet? Det får eleverna i på Dragonskolans naturvetenskapliga program inblick i genom ett mentorskapsprogram vid Umeå universitet.

– Syftet är att öka elevernas kunskap om universitetet, men också att vi ska lära känna ungdomarna och deras skola, säger Fredrik Georgsson, ansvarig för mentorskapsprogrammet. Det är berikande för oss att få höra hur ungdomar resonerar! Vi vill också hjälpa dem att välja rätt, inte minst för att minska turbulensen vi annars ser under första terminen när många vill byta utbildning. Det är viktigt att de väljer till högskolan utifrån vad de vet, inte vad de tror.

Mentorskapsprogrammet omfattar hittills eleverna i tvåan på Dragonskolans naturvetenskapliga program. De besöker universitetet vid tre tillfällen, första gången är under vårterminen 2014. I små grupper får de möta lärare och forskare vid den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

Bildtext: – Har du forskat mycket, undrar Amanda Norlund Nyberg. Tillsammans med Hilda Brynjarsdotter och fyra andra klasskamrater träffar hon Bent Christensen för att få veta mer om studier och forskning.

Bygger ny kunskapVi följer med sex av eleverna när de träffar Bent Christensen, lärare och programansvarig för kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap. Han berättar om vad man läser där och vilka slags jobb studenterna får efteråt, men går också in på vad som skiljer ett universitet från en vanlig skola.
– Ett universitet ska syssla både med forskning och undervisning. Forskare bygger ny kunskap och det de undervisar om ska vara kopplat till det. Det blir liksom på ett annat sätt då än att vara ”bara” lärare.

En dryg timme sitter eleverna och Bent tillsammans. På den tiden hinner de med mycket, de pratar om alltifrån blyutsläpp på romartiden och parasiter som tar över myrors hjärnor till skillnaden mellan naturvetare och ingenjörer. Bent berättar också om sin väg till rollen som ekolog och lärare. Det är en resa som varit allt annan spikrak och gått via jobb på dagis och zoo till läkarutbildning innan han hittade rätt i livet.

"Kanske läkare"– Vad funderar ni på att plugga till? frågar han eleverna.– Kanske läkare, säger Bruce Dondogori. Jag kommer från Burundi och där finns många sjukdomar, men väldigt få läkare. Jag tänker att jag kan göra nytta för människor om jag blir läkare.– Jag vill bli läkare eller ingenjör, säger Amanda Norlund Nyberg.
– Jag har funderat på något inom biologi, men vet inte riktigt vad ännu, säger Hilda Brynjarsdotter.

Bildtext: – Jag ska nog läsa ekonomi eller bli ingenjör, säger Didrik Nilsson. Sara Norberg tycker att biologi verkar intressant.

Eleverna har fortfarande tid på sig att fundera, välja universitetsutbildning behöver de inte göra förrän tidigast om ett år. Däremot är alla inte säkra på om de vill gå raka spåret från gymnasiet till universitetet.– Jag är lite i valet och kvalet, det skulle vara kul att resa eller jobba ett tag först, säger Amanda. Fast kommer jag in på läkarprogrammet direkt vet jag inte om jag vågar avstå.– Jag skulle tycka att det var skönt att hitta ett jobb först, säger Klara Säljedal.
– Jag vill plugga och bli klar, säger Didrik Nilsson som siktar på att bli ekonom eller ingenjör. Det känns som att livet börjar först när man får ett jobb!

Genom mentorskapsprogrammet får eleverna på naturvetenskapliga programmet vid Dragonskolan veta mer om universitetet. I små grupper träffar de lärare och forskare för att få svar på sina funderingar. Ekologen Bent Christensen mötte bland andra Bruce Dondogori, Klara Säljedal och Sara Norberg.

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Redaktör: Anna-Lena Lindskog