Publicerad: 2010-11-11

Gymnasieelever medforskare i nya böcker om unga och nätet

NYHET Elever från International Baccalaureate programmet på Östra gymnasiet i Umeå har på uppdrag av forskare vid Umeå universitet, skrivit varsitt kapitel i två antologier om unga och nätet. Böckerna ges ut internationellt av ett stort amerikanskt förlag, i februari 2011.

– Idén uppkom vid ett redaktionsmöte där vi slet med frågan hur vi skulle kunna undvika fällan man lätt går i – att prata över huvudet på de unga, berättar Camilla Hällgren, en av redaktörerna.

Böckerna består av en samling kapitel som forskare från i stort sett hela världen har skrivit. Den ena boken innehåller kapitel om ungas användning av nätet och den andra handlar om ungas lärande på nätet. Forskarna Gun-Marie Frånberg, Camilla Hällgren och Elza Dunkels som är redaktörer och medförfattare till böckerna valde att involvera de unga tidigt i arbetet.
– Det finns en risk att man behandlar barn som objekt för sin forskning och glömmer att de själva kan tillföra viktiga perspektiv på forskningen, säger Camilla Hällgren.

Eleverna fick först läsa korta sammanfattningar av forskarnas kapitel och därefter fundera på vad de ville läsa mer om och vad de själva ville tillföra.
– Vi gav dem medvetet fria tyglar, berättar Gun-Marie Frånberg, eftersom vi inte ville att de skulle känna sig tvingade att skriva som vuxna. Vi var ju ute efter deras egna tankar och deras sätt att uttrycka sig.

Redaktörerna beskriver elevernas insats som enastående. I korta, välskrivna kapitel har de formulerat sin egen nätanvändning och hur skolan tar sig an de här frågorna. – Vi var väldigt nöjda med böckerna redan innan vi fick in elevernas kapitel, eftersom vi har lyckats engagera några av de mest spännande forskarna i världen. Och elevernas kapitel blev ett väldigt bra tillskott, berättar Elza Dunkels.
– Vi har fått blodad tand! Det här är inte sista gången vi engagerar elever i arbetet, tillägger Gun-Marie Frånberg.

Eleverna, som går sista året på sin utbildning, skrev sina kapitel i våras. – Vi är så glada att de tog sig tid att göra detta, mitt i den hektiska våren då alla prov och inlämningsuppgifter också låg över dem, säger Elza Dunkels.Gymnasieläraren Neil Gosser-Duncan har stöttat eleverna genom hela arbetet.
– För egen del så har det varit spännande. Jag medverkar gärna med elever fler gånger, om universitetet är intresserat, säger Neil Gosser-Duncan.

Böckerna har titlarna Youth Culture and Net Culture: Online Social Practices och Interactive Media Use och Youth: Learning, Knowledge Exchange and Behavior och kommer ut i februari 2011.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Foto: Fredrik Paulsson. På bilden syns. Övre raden: Camilla Hällgren (forskare), Franziska Messinger, Sharon Mateke, Gun-Marie Frånberg (forskare), Neil Gosser-Duncan (lärare). Nedre raden: Ida Wånge, Andrea Kallin Brännström, Melika Medimagh Svedjedal, Hiba Mohamed Dubad, Josefin Lindgren, ,Åsa Johansson, Susanna Junyent

Camilla Hällgren, Elza Dunkels och Gun-Marie Frånberg är alla forskare vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet.

För mer information kontakta:

Gun-Marie Frånberg, Umeå universitetTelefon: 090-7866205
E-post:gun-marie.franberg@educ.umu.se