Publicerad: 2017-04-19

Hallå där – Samfaks nye prodekan Gregory Neely

NYHET Gregory Neely, idag chef för International office, har utnämnts till ny prodekan för Samhällsvetenskapliga fakulteten. Han tillträder 1 juli tillsammans med fakultetens nya dekan Ruth Mannelqvist. Gregory är sedan tidigare forskare i psykologi.

– Det känns riktig roligt. Samhällsvetenskapliga fakulteten har många duktiga forskare, lärare, personal och studenter och jag ser verkligen fram mot spännande diskussioner och arbetet med fakultetens utvecklingen, säger Gregory Neely.

Samhällsvetenskapliga fakulteten är stor och mångfacetterad, den rymmer allt från kostvetenskap till juridik och idrott. Vilken vision eller gemensamt mål ser du för fakulteten?

– Trots bredden tror jag alla kan vara överens att de långsiktiga målet är att skapa en akademisk miljö som erbjuder möjligheten till forskning och utbildning med hög kvalitet. Sen naturligtvis blir det en utmaning att hitta strategier och metoder att uppnå det målet när vi har en så mångfacetterad fakultet. Men bredden kan också vara en fördel – att belysa problem och utmaningar från flera olika perspektiv kan ledda till kreativa och hållbara lösningar.

Vad vill du särskilt fokusera på i rollen som prodekan?

– Exakt hur vi ska dela upp ansvaret inom den nya ledningen är inte klart än, men med min bakgrund inom internationalisering är det nog säkert att en del av mitt fokus kommer att vara inom detta område.

Hur påverkas din verksamhet på International office av uppdraget?

– Jag kommer att vara tvungen att lämna min position som enhetschef på International office eftersom det jobbet är ett heltidsuppdrag. Jag går då tillbaka till Institutionen för psykologi den tid jag inte ägnar åt att vara prodekan som ju inte är ett heltidsjobb. Det har varit verkligen stimulerande att jobba på International office. Internationalisering är något som påverka nästan allt vi gör på universitetet och under min tid som enhetschef har jag haft fördelen att jobba med många olika personer och enheter inom och utanför universitetet med båda operativa och strategiska internationaliseringsfrågor.

Vem är Gregory Neely som person?

– Jag började forskarutbildningen i Stockholm 1989 och nar därmed bott större delen av mitt vuxna liv i Sverige. Trots detta går det inte att missa att jag är ursprungligen från Amerika – inte minst genom de ”friheter” jag tar mig med det svenska språket och naturligtvis den konstiga blandning av amerikansk och norrländsk brytning jag har när jag pratar. Jag är en ganska lugn person som är fokuserad på att hitta lösningar. Visst är det kul att diskutera och analysera saker och ting, men för mig är det viktigt att man kommer fram till en plan eller förslag som kan implementeras och utvärderas. Jag har fru och tre barn, varav två som är vuxna och har flyttat hemifrån, och vi delar vår tid mellan Sverige och USA. Jag hade tur att min mamma pensionerade sig i Florida ungefär samtidigt som jag flyttade till Umeå. Jag tycker om vintern men det är också skönt att veta att minst en gång per år kan jag vara i njuta av solen och stranden i Florida!

Redaktör: Ola Nilsson