Publicerad: 2022-03-24

Hallå där Ellenor Koppari!

NYHET Ellenor Koppari, du är affärsutvecklare hos Innovationskontoret och arbetar framförallt med studenter och deras entreprenörskap. Du håller också i trådarna för fyradagarseventet Innovation Boot Camp, ett tillfälle för de som vill lösa verkliga problem som människor och världen står inför samtidigt som du utvecklar en hållbar affärsidé. Vi ställer några frågor för att få veta mer om vad som händer, 29 mars-5 april.

Text: Karin Borge Renberg

Vad är Innovation Boot Camp och varför anordnar ni det?

Innovation Boot Camp är dels ett träningsläger i hur man kan ta sig an ett problem, arbeta i team och jobba fram en hållbar affärsidé - på ett roligt sätt tillsammans med likasinnade studenter. Det är också en tävling där bästa affärsidé vinner.

Vårt önskescenario är att alla ska våga testa sina idéer och att möjliggöra entreprenörskap för så många som möjligt i praktiken.

Vad får man ut av att delta?

Förutom att det är en kul helg fylld med inspiration, nätverkande och utveckling så får du som anmäler dig chansen att lära dig färdigheter kopplat till problemlösning och affärsutveckling. Nyttig kunskap oavsett om du vill satsa på egna idéer och entreprenörskap eller som anställd. Att tävla med sin idé är också bra publicitet och träning, förutom chansen att vinna ett pris till ett värde av 10 000 kronor.

Vill man ta sin affärsidé vidare erbjuder Innovationskontoret vid Umeå universitet och alla partners, bra stöd och tjänster. På Innovation Boot Camp blir det enkelt att få översikt och att ta kontakt.

Vilka kan delta?

Det enda som behövs är ett intresse för entreprenörskap, problemlösning och kreativitet, och att man vill delta på ett roligt event! För effektiv problemlösning är det bra med olika kompetenser, så vi hoppas att studenter från olika program och fakulteter deltar. Du kan anmäla dig själv eller tillsammans med ett gäng kompisar på evenemangssidan.

Hur går det till?

Den 29 mars drar vi i gång med en uppstartsworkshop för alla deltagare och partners. Vi kommer att fokusera på teambuilding, lära ut och arbeta med olika verktyg och metoder som är användbara för att komma på nya affärsidéer och för att utveckla befintliga. De som anmält sig individuellt, får träffa sitt team och spåna fram en affärsidé. De team som anmält sig utvecklar antingen den affärsidé de redan har, eller spånar fram en ny. Sedan arbetar alla team med sina affärsidéer under helgen och får stöd av professionella affärscoacher, inspirationsföreläsning och olika workshops.

Eventet avslutas med en final där teamen presenterar, eller pitchar, sina idéer för de andra deltagarna, partners och en jury.

Har du några tips för den som blev eller redan är nyfiken på idéutveckling och entreprenörskap, men inte kan gå?

Det viktigaste är att göra entreprenörskap till din egen grej. Det finns ingen speciell bestämd ritning över vad entreprenörskap är.

Vad brinner du för? Vad skulle du vilja förändra eller hitta en lösning på? Börja där och utveckla det vidare. Och såklart, utnyttja de möjligheter och stöd som finns att ta del av. Vill du lära dig mer om entreprenörskap finns det massor av erbjudanden att utforska. Våga ta kontakt och berätta om dina idéer!

Innovationskontoret arrangerar Innovation Boot Camp tillsammans med Coompanion Västerbotten med stöd från Uminova Innovation, Umeå Biotech Incubator, eXpression Umeå, SLU Holding, Almi Företagspartner Nord AB, BIC Factory, Region Västerbotten, Venture Cup och A Working Lab.

Mer om oss

Om Innovationskontoret

Innovationskontoret är rakaste vägen för idéer och kunskap som omvandlas till innovationer och nyttiggörande.

Föreläsningar och workshops

Föreläsningar och kurser för dig som är intresserad av innovation, entreprenörskap och nyttiggörande.

Kontakta innovationsstödet!