Publicerad: 2023-09-04 Uppdaterad: 2023-09-05, 08:53

Hallå där Evelinn Carlsson!

NYHET Den 6–8 oktober är det dags för Innovation Boot Camp, som vänder sig till idérika studenter från universitetets alla fakulteter och program. Innovationskontorets studentkoordinator och kommunikatör Evelinn Carlsson jobbar med att stötta och inspirera studenter inom entreprenörskap. Vi ställer några frågor för att få veta mer.

Vad är Innovation Boot Camp?

–  Innovation Boot Camp är ett spännande och intensivt tredagarsevent där deltagarna med stöd av erfarna affärscoacher får möjlighet att utveckla och tävla med sina affärsidéer. Det är faktiskt lite likt ett hackathon, där kreativiteten står i fokus och du får arbeta intensivt under 24 timmar med att utveckla din idé. Tävlingen riktar sig främst till studenter vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) men är öppen för alla som är bosatta i Västerbottens län.

För vem passar Innovation Boot Camp?

–  Det passar alla som har ett intresse för entreprenörskap, innovation och kreativt arbete. Evenemanget är utformat för att vara både roligt och utvecklande, vilket gör det till en spännande möjlighet att ta sig an, oavsett om du är ny på området eller redan har erfarenhet. Att delta i Innovation Boot Camp ger dig möjligheten att växa och utvecklas, samtidigt som du möter likasinnade individer och knyter värdefulla kontakter. Du får själv välja om du vill anta utmaningen individuellt eller delta som en del av ett team.

Vad får deltagarna lära sig under Innovation Boot Camp?

– Här vässar du inte bara dina entreprenöriella färdigheter, utan får också chansen att odla förmågan att tänka innovativt och låta idéer flöda fritt. Deltagarna lär sig att ta idéer från koncept till något mer konkret, med hjälp av praktiska verktyg och stöd av kunniga affärscoacher. Samtidigt sker en gemensam utveckling tillsammans med andra likasinnade deltagare, vilket ger erfarenhet av att samarbeta och kommunicera effektivt i en kreativ och dynamisk miljö.

Vad erbjuder ni studenter som vill lära sig mer om entreprenörskap?

– Vi på Innovationskontoret arrangerar olika event och workshops för studenter som är nyfikna på entreprenörskap. Följ oss gärna på Instagram (där vi heter @innovationskontoret.umu) för att få löpande tips och uppdateringar.

På vilket sätt kan Innovationskontoret stötta studenter som vill utveckla en idé?
– Innovationskontoret stöttar studenter, forskare och medarbetare vid Umeå universitet. Studenter kan få kostnadsfri hjälp av våra erfarna affärsrådgivare och stöd i att systematisk undersöka, testa och utveckla sina idéer genom beprövade metoder och verktyg. För att säkerställa att studenternas idéer skyddas på bästa sätt erbjuder vi även juridisk rådgivning.

Vem äger idén om en student väljer att dela den med er?
– Studenten äger alltid sin idé. Vår roll är främst att ge stöd längs med vägen för att den ska förverkligas.

Varför vill ni öka kunskapen om entreprenörskap?
– Vi vill öka kunskapen av en enkel anledning: det erbjuder en fantastisk möjlighet till personlig utveckling och idéförverkligande. Entreprenörskap handlar om att utmana sig själv, finna kreativa lösningar och ha modet att tänka stort. Genom att öka kunskapen om entreprenörskap hoppas vi att fler vill testa sina idéer. Sammantaget strävar vi efter att uppmuntra och stödja individer på deras resa mot att förverkliga sina drömmar och göra en varaktig påverkan.

Är du student och har en idé?

Innovation Boot Camp 2023
Läs mer om eventet och anmäl dig

Har du en idé?
Mejla gärna oss på Innovationskontoret: E-post