Publicerad: 2011-10-25

Hallå där: Vart tog norrskenet vägen?

NYHET Ulrika Frick Lang – kommunikationschef vid Umeå universitet

Umeå universitet har en stark personlighet och behöver ett formspråk som visar det. Dessutom behöver vi kunna nå fram på ett bra sätt till många olika målgrupper. Därför uppdateras och kompletteras nu den grafiska profilen.

Har universitetet fått en ny grafisk profil?

– Nej, vi har kompletterat den. 2008 lanserades Umeå universitets grafiska profil. Loggan hade justerats något och bilden på det blå norrskenet lanserades. Målet var att samla universitetet och skapa en tydlig igenkänning. Nu är det dags att ta nästa steg genom att lägga till nya element.

Vad är syftet med det här arbetet?

– Ett viktigt mål har varit att få fram en profil som lätt kan anpassas till olika målgrupper. I princip alla delar på universitetet behöver nå fram till många – allt ifrån tonåringen som funderar över utbildning till den erkände forskaren som rör sig på en internationell arena.
– Universitetet består dessutom av många unika och starka delar och dessa behöver en form som tydligt visar det. Den tidigare profilen gav inte riktigt utrymme för det.

Vad är då det nya?

– De dramatiska färgerna som kan ses vid norrsken har inspirerat till den färgpalett som nu kompletterar den blå universitetsfärgen. Ytterligare ett typsnitt anpassat för rubriker har lagts till. Ett viktigt bärande element som ska hjälpa till att hålla ihop formen är de färgband som flitigt kommer att användas bakom rubrikerna.

Betyder det att man kan göra lite som man vill nu?

– Det blir en större frihet men det finns en tydlig tanke när de nya delarna kan användas. Nya manualer håller på att tas fram. Utmaningen är att hitta ett formspråk som stärker de olika verksamheternas behov och som samtidigt tydligt visar att universitetet är en tydlig avsändare.

Har norrskenet försvunnit?

– Nej, norrskenet och den blå färgen finns fortfarande kvar. Vi använder dock det främst i kommunikationen internt. Den stora förändringen är egentligen att det inte finns med på webben som tidigare.

Har inte vissa sidor på webben blivit vita och tråkiga?

– Den nya formen möjliggör att bilderna bättre kommer till sin rätt. Norrskenet tog väldigt mycket av uppmärksamheten tidigare. Det finns större möjlighet att utforma alla sidor inom ramen för grundmallen. Universitetet har valt att decentralisera ansvaret för och arbetet med kommunikation och alla institutioner och enheter har inte haft tid eller resurser att arbeta igenom sina egna sidor. Därför finns det sidor utan bilder idag. Kanske måste vi fundera igenom om vi på universitet valt rätt arbetssätt när till exempel en programansvarig också ska ansvara för att göra bra webbsidor.

Vad händer nu?

– Under hösten kommer nya produkter ut som bär den uppdaterade profilen, som vår utbildningskatalog och en ny presentationsbroschyr. Vi fortsätter ocksåarbetet med att utveckla olika webbsidor. Det kommer även nya mallar för presentationer.

Hade det inte varit bättre att göra allt på en gång?

– Det handlar om resurser. Det har inte funnits pengar för ett stort projekt och därför tar vi det stegvis.

Vem har gjort jobbet?

– Universitetet har valt att göra grundjobbet med egna resurser. Arbetet har letts av Ulrika Nordlander på informationsenheten
och formen har utvecklats av Linus Carlson, AD på Print & Media. Reklambyrån 200 procent har också funnits med som resurs.

Text: Anette Olofsson
Foto: Elin Berge