Publicerad: 2007-02-19

Handelshögskolan vid Umeå universitet har ny rektor

NYHET USBE, Handelshögskolan vid Umeå universitet har ny rektor, Lars Lindbergh, från den 1 februari. Han tar över rektorsposten efter Agneta Marell.

Lars Lindbergh ser som sin främsta uppgift som ny rektor att fortsätta arbetet med att visa styrkan som finns i USBE, både som del i Umeå universitet och som eget varumärke.

– Vi behöver arbeta med en strategi som sammanlänkar forskningen, företagskontakter och utbildning på ett effektivt sätt. En stark och tydlig identitet är viktigt för oss alla, speciellt med tanke på att vi nu är EQUIS-ackrediterade.

Under hösten 2006 erhöll Handelshögskolan vid Umeå universitet som fjärde svenska högskola den internationella kvalitetsstämpeln EQUIS. Utnämningen är ett bevis på att skolan håller hög standard och betyder mycket för USBE och dess fortsatta utveckling.

– Det är självklart en bekräftelse på att vi gör ett högkvalitativt arbete, men det ställer samtidigt krav på att vi ständigt måste förbättra oss, säger Lars Lindbergh.

Lars Lindbergh har arbetat vid USBE i många år. Han disputerade 2003 och huvudinriktningen för hans forskning har varit finansiering i små och medelstora företag samt kommunala bostadsföretag. Han har även varit ansvarig för företags- och samhällskontakter och för enheten för redovisning och finansiering.

– Det är ett väldigt stort ansvar. Jag har jobbat länge i den här organisationen så det kommer att behövas en stor portion ödmjukhet i rollen som rektor eftersom jag hunnit lära känna många av medarbetarna här både som vänner och kollegor, säger Lars Lindbergh.

Lars Lindbergh efterträder Agneta Marell, som efter sin mandatperiod valt att återigen fokusera på forskning.

– Jag har fått jobba med underbara människor i en fantastisk organisation, säger Agneta Marell. USBE kommer att vila i trygga händer även framöver.

Lars Lindberg nås på: 090-786 55 20
E-post: Lars.Lindbergh@usbe.umu.se