Publicerad: 2007-06-15

Handelshögskolan vid Umeå universitet vinnare av "SM i socialt entreprenörskap" – nu väntar världen

NYHET Studenter från Handelshögskolan vid Umeå universitet har utsetts till svenska vinnare i SIFE:s tävling i samhällsengagemang och entreprenörskap. Handelshögskolan I Umeå kommer nu att representera Sverige på SIFE World Cup i New York den 10–12 oktober.

Umeåstudenterna har drivit åtta projekt under det här läsåret. Bland andra projekten Entreprenom och Kreation som verkar för att öka intresset för entreprenörskap hos gymnasieelever lokalt och nationellt. I Umeå har studenterna samarbetat med Östra gymnasiet och Minervaskolan för att inspirera gymnasieelever i årskurs två att driva företag inom konceptet Ung Företagsamhet. Studenterna har samtidigt rest runt i Sverige och hållit workshops i kreativitet och affärsidégenerering.

Teamet har också, i samarbete med studenter som läser programmet för Digital medieproduktion vid institutionen för informatik, drivit projektet Kaffeduellen som syftade till att förbättra arbets- och levnadsförhållanden för kaffeodlare i utvecklingsländer. Genom att öka studenter och Umeåbors kunskap och medvetenhet om rättvisemärkta produkter har teamet fått Eurest Umeå och Handelshögskolan vid Umeå universitet att byta till rättvisemärkt kaffe.

Totalt har 35 studenter varit engagerade i de olika projekten och teamet har mångdubblat sina målgrupper jämfört med förra året då de kom tvåa i SIFE tävlingen och representerade Sverige på Europacupen i Paris.
– Vi har vuxit genom att hjälpa andra att växa och därigenom lyckats skapa tusentals nya möjligheter för tusentals andra människor, säger projektkoordinator Akrem Abdu.

SIFE (Students In Free Enterprise) verkar som en katalysator för utveckling av dagens och framtidens ledare som vill skapa ett bättre samhälle genom företag och affärer. SIFE finns i 50 länder och engagerar varje år drygt 35 000 studenter och flera tusen företagsledare.
– Deltagarna i SIFE skapar projekt som de tar från idé till resultat i syfte att förändra eller förbättra för både sig själva och andra. SIFE handlar om att stärka individer och ge dem verktyg för personlig utveckling samtidigt som de möjliggör en förändring i samhället, säger Marie Svaton, VD SIFE Sverige.

SIFE grundades i USA 1975 och etablerades i Sverige 2004 på initiativ av Electrolux, Investor och Svenskt Näringsliv. I den svenska tävlingen deltog team från: Handelshögskolan vid Umeå universitet, Göteborgs universitet, Chalmers entreprenörsskola, Högskolan i Skövde, Mälardalens högskola i Västerås, Södertörns högskola, Lunds universitet, KTH och Högskolan i Jönköping.

Juryn bestod av 20 personer från näringslivet, bland andra: Hans Stråberg, Electrolux, Anna Ekström, SACO, Hans-Peter Lindqvist, Adecco, Pontus Schultz, Veckans Affärer, Marie Wallenberg, Lundsbergs skola, Eva Granström, SAAB Avitronics.

Studenterna på bilden är: Jacob Hanell, Jonas Brorsson, Niklas Mattsson, Erik Johansson, Akrem Abdu, Stefan Ovrell, Ehsan Aslani, Hannah Moström, Emilia Lindmark.

För mer information: Projektkoordinator Akrem Abdu Tele 073-360 15 31
E-post: sife@hhus.se