Publicerad: 2018-06-01

Handelshögskolans Examensceremoni 2018

NYHET Den 1 juni klockan 16.30 är det dags för Handelshögskolans årliga examensceremoni i Aula Nordica.

I år är det 210 studenter som tar sin examen. Av dessa är en stor andel internationella studenter. Studenterna får alla motta diplom av Handelshögskolans rektor Sofia Lundberg. I år är intresset från vänner och släktingar stort och Aula Nordica kommer att vara så gott som fylld med studenternas gäster.

Som rektor tycker jag Handelshögskolans examensceremoni är en fin tradition och det är glädjande att så många nära och kära till våra studenter är med och uppmärksammar deras fina prestationer.

Under ceremonin delas även en del priser ut:

Handelshögskolans Alumnistiftelse och Swedbanks pris

Handelshögskolans Alumnistiftelse och Swedbank delar ut ett pris där pristagaren skall ha "främjat utveckling och kvalitet vad gäller utbildning och forskning vid Handelshögskolan vid Umeå universitet" och/eller "främjat Handelshögskolans studenters utbildning och utveckling". 2018 års pris går till André Netzén Örn, student på masterprogrammet i nationalekonomi.

Forskningsinstitutet för hållbarhet och företagsetik (RiseB) och Umeå Energis pris

Forskningsinstitutet för hållbarhet och företagsetik (RiseB) har instiftat ett årligt uppsatsprisstipendium med syfte att uppmuntra ekonomstudenter att intressera sig för och fördjupa sig i hållbarhet och företagsetik. Umeå Energi står för prissumman till pristagarna. Pristagare i år är Matilda Bergman, Moa Dahlbacka och Lina Håkansson, Mälardalens högskola.

Handelshögskolans pedagogiska pris

Handelshögskolans pedagogiska pris 2018 tilldelas universitetslektor Galina Biedenbach, Företagsekonomi.

- Handelshögskolan prioriterar och arbetar systematiskt med kvalitet i våra utbildningar. En viktig del i detta är våra duktiga lärare och det är verkligen roligt att få uppmärksamma detta med det pedagogiska priset säger rektor Sofia Lundberg.

Handelshögskolans Scientific Awards

Det är andra året Handelshögskolans Scientific Awards delas ut. Tanken med de vetenskapliga priserna är att uppmuntra vetenskapligt skrivande och särskilja högkvalitativ forskning inom företagsekonomi, nationalekonomi och statistik. Priset går till docent Herman Stål, företagsekonomi och PhD Lina Schelin, statistik.

Musik och sång under ceremonin: Malin Jonsson, Johan Wållberg och Viktor Hansson.