Publicerad: 2013-09-13

Handelshögskolans rektor blir ny ledamot i Vasa universitets styrelse

NYHET Lars G. Hassel, rektor för Handelshögskolan, har utsetts till extern ledamot i Vasa universitets styrelse. Den nya styrelsen påbörjar sitt uppdrag den 1 januari 2014.

– Den nya styrelsen har utomordentlig expertis inom områden som är viktiga för utvecklingen av Vasa universitet. De har omfattande nätverk och är erfarna beslutsfattare från både privat och offentlig sektor, säger professor Martti Laaksonen, som är ordförande för universitetskollegiet på Vasa universtiets hemsida.

Lars G Hassel är professor i redovisning, och sedan den 1 augusti 2012 rektor för Handelshögskolan vid Umeå universitet. Han fokuserar sin forskning på hållbara investeringar och företag. Bland annat är han programchef för forskningsprogrammet Sustainable Investment Research Platform, som finansieras med över 100 miljoner kronor av Mistra, Stiftelsen för miljöstrategisk forskning.

I Lars G Hassels meritförteckning finns ett flertal andra viktiga uppdrag. Bland annat är han ledamot i Svenska redovisningsakademin och medlem i PRI Academic Network, det viktigaste frivilliga globala akademiska initiativet för att öka kunskapen om hållbara och ansvarsfulla investeringar på finansmarknader. Han har ett brett internationellt kontaktnät och har tidigare varit gästprofessor bland annat i Malaysia, Frankrike, Ryssland och på Nya Zeeland.

Övriga nya ledamöter i Vasa universitets styrelse är Anne Korkiakoski, Pirkko Nuolijärvi, Heikki Uusitalo och Johnny Åkerholm.

Redaktör: Karin Wikman