Publicerad: 2010-04-30

Handelshögskolans studenter i topp i Venture Cups regionfinal

Den 28 april hölls regionfinalen i affärsplanetävlingen Venture Cup i Umeå.

Både på första och andra plats återfanns före detta och nuvarande studenter från Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Etta blev Viktoria Soudavnaya och Stefan Strömbäck med idén Sortify – en källsortering för offentliga platser. Viktoria tog sin kandidatexamen från Handelshögskolans International Business Program vårterminen 2009.

Tvåa blev Caroline Burvall och Alla Krasnova som läser på mastersprogrammet i Business Development and Internationalization vid Handelshögskolan. De tävlade med en affärsplan baserad på Docent Kui Lius forskning om premature ovarian failure, vilket kan innebära nya möjligheter att avhjälpa ofrivillig barnlöshet.

De tre bästa lagen går till den nationella finalen som avgörs i Luleå senare under våren.