Publicerad: 2008-12-02

Handelshögskolans studenter tvåa i Shanghai Challenge

NYHET Akrem Abdu och Erik Johansson, båda studerande vid Handelshögskolan i Umeå, kom på andra plats i den svenska studenttävlingen Shanghai Challenge.

– Det känns kul att vi kan stå starka i en nationell entreprenörskapstävling! Vi lyckades ta en andra plats och fick chansen att träffa många intressanta näringslivsprofiler, säger Erik Johansson.

Shanghai Challenge är öppen för alla studenter vid alla svenska universitet och högskolor. Tävlingsdeltagarna får testa och utveckla sina kreativa och entreprenöriella talanger genom att anta en eller flera utmaningar från uppdragsgivare, som i år var Kraft Foods, 3, Betsson och Hand in Hand.

Akrem Abdu och Erik Johansson valde själva att anta Kraft Foods utmaning, där uppgiften var att öka medvetenheten om miljövårdsorganisationen Rainforest Alliance bland företagets kunder.
– Det var extra roligt att det var ett riktigt case, något som innebär att Kraft Foods kan använda vår lösning i sin verksamhet, säger Akrem Abdu.

600 studenter deltog i tävlingen, och tillsammans lämnades 200 olika bidrag in. Prisutdelningen hölls inför 1800 studenter, entreprenörer och välkända näringslivsprofiler i samband med Anders Wall-föreläsningen i entreprenörskap den 26 november.

Juryn bestod av Sven Hagströmer, Efva Attling, Mika Kjellberg, Christer Gardell, Jonas Åkerlund, Per Berglöf, Eva Hamilton och Per Lundsjö.

Mer information om Shanghai Challenge

Kontakta gärna: