Publicerad: 2012-05-03

Handelshögskolans studenter vinnare i Studentmästerskapen i entreprenörskap 2012 (SMIE)

NYHET För andra året i rad arrangerades Studentmästerskapen i entreprenörskap (SMIE). Vinnare i tävlingen blev Andreas Ekdahl, Jessica Lindgren, Jonas Sandell och Johanna Åsbringer, som läser andra året på Civilekonomprogramet med inriktning mot Service Management på Handelshögskolan vid Umeå universitet

Deras affärsidé har arbetsnamnet Read it och går ut på att tillgängliggöra kurslitteratur för högskole- och universitetsstudenter via en onlinebaserad plattform på ett liknande sätt som Spotify tillgängliggör musik.

Affärsidén föddes under entreprenörskapsmomentet i företagsekonomi B som studenterna läste våren 2011. I december tävlade de med idén i Venture Cup, där de vann pris som en av Norrlands bästa affärsidéer.

Tävlingen ägde rum i Helsinborg med en dag fylld av föreläsare, workshops och tävling. De sex främsta bidragen i tävlingen fick presentera sin idé för juryn som sedan valde ut pristagarna. Priset för första plats var en check på 10 000 kr.

Dagen avslutades med en trevlig after work där deltagarna, arrangörerna och även entreprenörer som redan driver företag fick möjlighet att knyta nya kontakter.

För mer info om tävlingen: http://www.smie.se/studenter/

Kontakt: Student Jonas Sandell, mobil: 070 287 8994