Publicerad: 2016-12-20

Hanna och Emilia vann årets Socionom-SM

NYHET -Hur kan Attendo ge bättre förutsättningar för ungdomar med npf-problematik genom att underlätta för övergången mellan HVB-hem och nästa steg i livet? Så löd frågan som de tävlande hade fem timmar på sig att besvara. Hanna Lundin Jernberg och Emilia Linds förslag var så bra att det vann hela tävlingen.

Socionom-SM ägde rum i Stockholm och i år var det Attendo som var caseorganisation. Det betyder att de använde en ett exempel ur sin verksamhet som tävlingsmoment. Tio lag från hela Sverige deltog i tävlingen varav fyra lag kom från Umeå.

Det var en späckad dag med föreläsningar och information innan själva tävlingsmomentet - caset - presenterades berättar Hanna och Emilia. Förslaget skulle vara realistiskt men man behöver inte tänka på detaljer som ekonomi utan bara måla upp de stora dragen. Erfarenhet och kreativitet var viktigare än lagar och regler.

Under termin fyra på socionomutbildningen har man en liknande uppgift berättar Hanna och Emilia poängterar att utan Stig-Arne Berglunds case-övningar hade de inte nått lika långt i tävlingen. Under utbildningsmomentet får man öva sig i att tänka i banor om socialt entreprenörskap, att sälja in sin idé och träna presentationsteknik.

Vad beror framgången på? -Förutom en bra idé och ett bra team –de har känt varandra i tre år då de började i samma klass på Socionomprogrammet - hade de med sig erfarenheten av både teori, praktik och presentationsteknik.

Vinnarduon rekommenderar andra studenter att söka nästa år, inte minst för att försvara förstaplatsen. Akademikerförbundet SSR bjuder på allt vilket betyder att det gör möjligt för alla att åka. Tävlingsmomentet sker under stor press men det är mycket runtomkring som är roligt. Det var mycket nätverkande och roligt att träffa andra socionomstudenter.

Vad tar ni med er? Hanna: att jag är bra på något! Att jag kunnat omsätta utbildningen till kunskap. Det är bra merit när jag söker jobb och bra för självförtroendet.
Emilia: jag har inte landat riktigt i segern ännu - men det är en bekräftelse på att man tänker ”rätt”, att man kan ta in och förstå specifika situationer.

Hur löd då det vinnande bidraget? Idén är ett utslussningsprogram där ungdomarna får hjälp som utgår från deras behov och ålder. Det finns en utslussningsgaranti – barnen och ungdomarna får både återkoppling och hjälp om de känner att de behöver det. Du kan läsa mer om detta här eller se själva presentationen här.

Redaktör: Ellinor Gustafsson