Publicerad: 2016-04-28

Hans Adolfsson blir ny rektor vid Umeå universitet

NYHET Nu är det klart. Regeringen har utsett Hans Adolfsson, professor i metallorganisk kemi och prorektor vid Stockholms universitet, till ny rektor vid Umeå universitet, från den 1 juli 2016.

Hans Adolfsson. Foto: Eva Dalin, Stockholms universitet.

– Det känns mycket bra att regeringen äntligen tagit beslutet. Det har varit en lång process som startade redan i höstas och som nu äntligen nått i mål. Jag ser nu fram mot att börja mitt nya arbete med att leda Umeå universitet.

Vad kommer du inledningsvis att fokusera på i ditt nya jobb?

– Det första som kommer att hända är att jag fysiskt kommer att bekanta mig med universitetet. Jag planerar att tillsammans med resten av universitetsledningen göra besök ute i verksamheterna med start så fort sommarens semestrar är över och universitetet är i full drift igen.

Du är också en engagerad forskare. Måste du lägga ner din egen forskning nu?

– Eftersom rektorsuppdraget kommer i första hand kan jag inte längre vara en lika aktiv forskare, men att leda en forskargrupp och diskutera forskning med kollegor och medarbetare tänker jag hinna med. Min ambition är att få igång en egen forskningsverksamhet i Umeå.

Men blir inte det stressigt?

– Att ha en fot kvar i verksamheten ger perspektiv på hur det ser ut på institutionsgolvet. För mig är forskningen ett sätt att verkligen förankra mig själv i verksamheten och skapa en förståelse för vilka krav och förutsättningar som verksamheten ställs inför. Det tror jag gör mig till en bättre ledare.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz