Publicerad: 2005-10-17

Hattrick för Designhögskolan

NYHET Vinnarna av de tre största internationella designtävlingarna år 2005 har alla läst magisterprogrammet avancerad produktdesign på Designhögskolan vid Umeå universitet. Det innebär att tre av de totalt 15 studenterna på programmet är pristagare.

De prisbelönta studenterna är Jens Andersson, Morten Wagener och Jacob Hyldal Jacobsen. Samtliga studerade på magisterprogrammet i avancerad produktdesign hösten 2003 till våren 2005.
– Jag kan knappt tro att det är sant. Jag har de senaste tio åren hoppats att någon av mina studenter skulle vinna ett av de här priserna – nu har tre studenter belönats. I mina ögon är de här utmärkelserna det största som en student inom produktdesign kan uppnå, säger Pete Avondoglio, professor vid Designhögskolan och programledare för magisterutbildningen i avancerad produktdesign.

Jens Andersson har tilldelats BraunPrize för sin livräddarassistent Rescue Buoy, som övervakar vatten och kan upptäcka nödsituationer. Den är ett komplement till livräddaren och är till för att göra stränder säkrare. Bojen ligger i vattnet cirka 100 meter från stranden och när en person är i behov av hjälp flyttar den sig till den utsatta personen som kan hålla tag i bojen. Det blir på så sätt enklare för livräddaren att hitta platsen eftersom bojen fungerar som referens. Jens Andersson, som ursprungligen kommer från Växjö, korades till vinnare bland totalt 704 inkomna bidrag från 50 olika länder. Priset är på 12 000 Euro.

Jacob Hyldal Jacobsen vann förstapriset i kategorin samhälle i tävlingen Index-Cumulus student design competition. Cumulus är en internationell europeisk organisation med omkring 85 olika designskolor och utbildningar som medlemmar. Utnämningarna av studenterna håller därför väldigt hög klass. Jacob Hyldal Jacobsens belönade bidrag Apoc är en robot som kan användas för att rengöra badstränder. Roboten samlar upp glas, plast och annat skräp i plastpåsar. Priset är på 2 500 Euro. Jacob Hyldal Jacobsen kommer från Köpenhamn i Danmark.

Morten Wagener, som härstammar från Ålborg i Danmark, har fått priset Best of Category i tävlingen I.D. Student Design Review, som sponsras av den amerikanska industridesigntidskriften I.D. Över 1000 bidrag deltog i tävlingen. Hans projekt, båren Caterpillar Scoop, är utvecklad för att förbättra ambulansförares arbetsförhållanden. Tävlingsresultaten publiceras i det senaste numret av tidskriften I.D. Priset är 1 000 dollar och dessutom skickas tidskriften till över 1000 företag och designkontor. Morten Wagener belönades också med ett förstapris bestående av 2 500 Euro i kategorin arbete i tävlingen Index-Cumulus student design competition.

Mer information om de olika projekten finns på: www.teknat.umu.se/aktuellt/UID_press_release_hattrick.pdf
Pressbilder finns på: www.teknat.umu.se/aktuellt/bilder.html

För ytterligare information, kontakta:

Professor Pete Avondoglio, programansvarig för magisterutbildningen i avancerad produktdesign
Telefon: +45-4045 88 08 E-post: pete.avondoglio@dh.umu.se www.dh.umu.se

Jens Andersson
Telefon: 0736-79 02 71 E-post: jens@jensandersson.com www.jensandersson.com

Jacob Hyldal Jacobsen
Telefon: +45 26 23 49 20 E-post: jacobhyldal@hotmail.com

Morten Wagener
Telefon: +43 650 59 29 000 / +45 617 060 69 E-post: mail@mortenwagener.net www.mortenwagener.net

Redaktör: Karin Wikman